University responsability in the implementation of the Sustainable Development Goals
Responsabilidad universitaria en la implementación de los objetivos de desarrollo sostenible
Autor
Serrate González, Sara
Martín Lucas, Judith
Caballero Franco, David
Muñoz Rodríguez, José Manuel
Resumen
The adoption of the 2030 Agenda for Sustainable Development approved by United Nations should be promoted by higher education institutions. A great way to achieve this goal is to foster awareness on sustainability and development to undergraduate students considering their different studies areas. This paper present results obtained from the first and forth objectives from EDINSOST project. EDINSOST is a Spanish project focused on training in Sustainability in higher educational Spanish system. In this case, the results provided come from the general competences on Sustainability from nine different Spanish universities. In this case we focus on the review of the general competences on Sustainability and a competences map which allows us to assess the different degree studies. Additionally, we will focus on the results from the perception of student’s analysis regarding Sustainability in Pedagogy and Social Education degrees. Focusing on the most relevant contributions related view and assessment of Sustainability, their formative experience within university and their improvement proposals regarding methodology and curricular organization. Las instituciones de educación superior deben favorecer la implementación de la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible aprobada en las Naciones Unidas, y una forma de promoverlo es proporcionar a los estudiantes una conciencia de Sostenibilidad basada en competencias para que puedan resolver los numerosos desafíos que encontrarán en sus campos profesionales. En este trabajo se presentan los principales resultados del primero y cuarto objetivo propuesto en el Proyecto EDINSOT, cuyo fin principal es la formación de egresados en competencias en Sostenibilidad en el Sistema Universitario Español. Se proporciona una revisión de las competencias genéricas en Sostenibilidad en los títulos de educación de nueve universidades españolas y un mapa de competencias que permite evaluar los estudios universitarios y sus títulos, así como un análisis de la percepción del alumnado respecto a su nivel de formación adquirido a lo largo de la carrera en cuestiones de sostenibilidad en los Grados de Pedagogía y Educación Social de la Universidad de Salamanca. Nos centraremos en las aportaciones más relevantes sobre su visión y valoración de la sostenibilidad, su experiencia formativa en la universidad, así como sus propuestas sobre cómo podría mejorarse, tanto desde el punto de vista metodológico como de organización curricular.
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.
-
Book
Responsabilidad social de las organizaciones (RSO) (2020)
Gorrochategui, Nora; Martins de Oliveira, Valmir; Stevenson Palamara, Nelson; Ovelar Fernández, Walter Daniel; Peretti, María Florencia; Buraschi, Mónica; Amato, Celina N.; Méndez Pinzón, Manuel; Gómez Osorio, Marcela; Frezzatti Santiago, Ana Lúcia; ... (Universidad Autónoma de Chile, 2019-08) -
Article
Sustainability indicators concerning waste management for implementation of the circular economy model on the university of lome (Togo) campus (2020)
Salguero-Puerta L.; Leyva-Díaz J.C.; Cortés-García F.J.; Molina-Moreno V. (MDPI AG, 2019) -
Article
Knowledge about fibromyalgia in fibromyalgia patients and its relation to hrqol and physical activity (2021)
Mendoza-Muñoz, María; Morenas Martín, Jesús; Rodal, Miguel; García-Matador, Judith; García-Gordillo, Miguel Ángel; Calzada-Rodríguez, José Ignacio (MDPI AG, 2021-07)Introduction: Fibromyalgia (FM) affects 2.40% of the Spanish population. The most widespread treatment has been the combination of patient education, pain coping strategies and exercise. With regard to patient education, ...