Analysis of Daily Memory in students of the University Program for Older People in Almería
Análisis de la Memoria Cotidiana en alumnos del Programa Universitario para Mayores en Almería
Autor
Gázquez, José J.
Pérez-Fuentes, Mª del Carmen
Carrión, José J.
Resumen
Universities for older people are currently one of the most popular programs for active ageing Spain. Older people's participation in such programs has repercussions, not only in the improvement of their integration and social activity, but also in that learning at these ages produces benefits in physical and mental health. Thus, the goal of our investigation is to analyze these benefits in daily memory (spatial, linguistic, sequential, and of things) from attending the University for Older People. For this purpose, the sample is made up of two groups, one from the University for Older People, who have been attending it for more than five years (N= 264), and a group of people over 50 years who do not attend the University for Older People (N= 453). In a comparison of both groups, the results show that the students from the University for Older People obtain significantly lower global scores in daily memory, linguistic memory, sequential memory and memory of things. Las Universidades de Mayores son uno de los programas actuales de envejecimiento activo con mayor auge en España. La participación en estos tiene una repercusión no sólo en la mejora de la integración y actividad social, sino que los aprendizajes en estas edades reportan beneficios en la salud física y mental. Así, el objetivo de nuestra investigación es analizar estos beneficios respecto a la memoria cotidiana (espacial, lingu?ística, secuencial y de cosas) de la asistencia a la Universidad de Mayores. Para ello la muestra está compuesta de dos grupos uno perteneciente a la Universidad de Mayores, que llevan en esta más de cinco años (N= 264), y otro de mayores de 50 años que no pertenecen a la Universidad de Mayores (N= 453). En una comparativa de ambos grupos, los resultados nos muestran, que los alumnos de la Universidad de Mayores obtienen puntuaciones significativamente menores en la puntuación global de memoria cotidiana, en la memoria lingu?ística, secuencial y de cosas.
Colecciones
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.
-
Article
Reducing anxiety, geriatric depression and worry in a sample of older adults through a mindfulness training program [Reducción de la ansiedad, la depresión geriátrica y la preocupación en una muestra de adultos mayores a través de un programa de entrenamiento en mindfulness] (2020)
Franco C.; Amutio A.; Mañas I.; Gázquez J.J.; Pérez-Fuentes M.D.C. (Sociedad Chilena de Psicologia Clinica, 2017) -
info:eu-repo/semantics/article
Improvement of depressive symptomatology in elderly people thanks to the University program of "Classrooms of experience" of the University of the Basque Country (2019)
Ozamiz Etxebarria, Naiara; Ortiz Jauregi, Miren Agurtzane -
Article
Student burnout and engagement: Relationship with adolescent use of alcohol and attitudes towards authority (2021)
Pérez-Fuentes, María del Carmen; Gázquez-Linares, José Jesús; del Mar Molero-Jurado, María; Martos Martínez, África; Barragán-Martín, Ana Belén; del Mar Simón-Márquez, María (Elsevier Doyma, 2021-05-01)Background/Objective: The burnout syndrome has been related to development of transgressive attitudes toward norms that facilitate risk behaviors in youth, such as drinking alcohol. On the contrary, academic engagement is ...