Universidad Autónoma de Chile
  • About
  • How to publish
  • Contact Us
    • Login

    Repositorio Académico

    Advanced search
    View Item 
    •   Home
    • Comunicación de las Ciencias
    • Revistas Académicas
    • European Journal of Education and Psychology
    • View Item
    •   Home
    • Comunicación de las Ciencias
    • Revistas Académicas
    • European Journal of Education and Psychology
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Aggressive behavior and emotional intelligence in adolescence

    Conducta agresiva e inteligencia emocional en la adolescencia

    info:eu-repo/semantics/article
    DOI
    10.30552/ejep.v7i1.97

    Metadata
    Show full item record
    Author
    Inglés, Cándido J.
    Torregrosa, María S.
    García-Fernández, José M.
    Martínez-Monteagudo, María C.
    Estévez, Estefanía
    Delgado, Beatriz
    Abstract
    There are few studies examining the relationship between aggressive behavior and emotional intelligence. This study examines the relationship between trait emotional intelligence and behavioral (physical aggression and verbal aggression), cognitive (hostility) and affective/emotional (anger) components of aggressive behavior. The Trait Emotional Intelligence Questionnaire- Adolescents Short Form (TEIQue-ASF) and the Aggression Questionnaire Short (AQ-S) were administered to a sample of 314 adolescents (52.5% boys) aged 12 to 17 years. The results indicated that adolescents with high scores on physical and verbal aggression, hostility and anger showed significantly lower scores in trait emotional intelligence than their peers with low scores on physical and verbal aggression, hostility and anger. This pattern of results was the same for the total sample and for boys and girls and age groups of 12-14 years and 15-17 years. Furthermore, in most cases, large effect sizes were found supporting the empirical relevance of these differences.
     
    Son escasos los estudios que analizan la relación entre conducta agresiva e inteligencia emocional. Este estudio examina la relación entre inteligencia emocional rasgo y los componentes motor (agresividad física y agresividad verbal), cognitivo (hostilidad) y afectivo/emocional (ira) de la conducta agresiva. El Trait Emotional Intelligence Questionnaire-Adolescents Short Form (TEIQue-ASF) y el Aggression Questionnaire Short version (AQ-S) fueron administrados a una muestra de 314 adolescentes (52.5% chicos) de 12 a 17 años. Los resultados indicaron que los adolescentes con altas puntuaciones en conducta agresiva física, verbal, hostilidad e ira presentaron puntuaciones significativamente más bajas en inteligencia emocional rasgo que sus iguales con puntuaciones bajas en conducta agresiva física, verbal, hostilidad e ira. Este patrón de resultados fue el mismo tanto para la muestra total como para chicos, chicas y los grupos de edad de 12-14 años y 15-17 años. Además, en la mayoría de los casos se hallaron tamaños del efecto grandes apoyando la relevancia empírica de estas diferencias.
     
    Collections
    • European Journal of Education and Psychology

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • info:eu-repo/semantics/article

      Empirical evidence has revealed cultural differences in the expression of aggressiveness. (2010) 

      Torregrosa, María S.; Inglés, Cándido J.; García-Fernández, José M.; Ruiz-Esteban, Cecilia; López-García, Karla S.; Zhou, Xinyue
    • Article

      Family functioning, emotional intelligence, and values: Analysis of the relationship with aggressive behavior in adolescents (2020) 

      Pérez-Fuentes M.D.C.; Jurado M.D.M.M.; Martín A.B.B.; Linares J.J.G. (MDPI AG, 2019)
    • Article

      Physical activity intervention (Movi-Kids) on improving academic achievement and adiposity in preschoolers with or without attention deficit hyperactivity disorder: Study protocol for a randomized controlled trial (2020) 

      Sánchez-López M.; Pardo-Guijarro M.J.; del Campo D.G.-D.; Silva P.; Martínez-Andrés M.; Gulías-González R.; Díez-Fernández A.; Franquelo-Morales P.; Martínez-Vizcaíno V.; Mota J.; ... (BioMed Central Ltd., 2015)
    LA UNIVERSIDAD
    • Aseguramiento de Calidad
    • Internacional
    • Vinculación con el Medio
    • Más Transparencia
    • Acreditación
    • Reglamentos e instructivos
    • Reclamos y Sugerencias
    FACULTADES
    • Administración y Negocios
    • Arquitectura y Construcción
    • Ciencias de la Salud
    • Ciencias Sociales y Humanidades
    • Derecho
    • Educación
    • Ingeniería
    INVESTIGACIÓN
    • Estructura
    • Comités de Ética
    • Institutos de Investigación
    • Centros de Investigación
    • Grupos de Investigación
    • Docentes Investigadores
    POSTGRADOS
    • Postgrados
    • Doctorados
    • Magíster
    • Especialidades
    • Escuela Internacional
    • Escuela Alta Dirección

    Browse

    All contentCollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister
    Academic Journals
    LA UNIVERSIDAD
    • Aseguramiento de Calidad
    • Internacional
    • Vinculación con el Medio
    • Más Transparencia
    • Acreditación
    • Reglamentos e instructivos
    • Reclamos y Sugerencias
    FACULTADES
    • Administración y Negocios
    • Arquitectura y Construcción
    • Ciencias de la Salud
    • Ciencias Sociales y Humanidades
    • Derecho
    • Educación
    • Ingeniería
    INVESTIGACIÓN
    • Estructura
    • Comités de Ética
    • Institutos de Investigación
    • Centros de Investigación
    • Grupos de Investigación
    • Docentes Investigadores
    POSTGRADOS
    • Postgrados
    • Doctorados
    • Magíster
    • Especialidades
    • Escuela Internacional
    • Escuela Alta Dirección