Universidad Autónoma de Chile
  • About
  • How to publish
  • Contact Us
    • Login

    Repositorio Académico

    Advanced search
    View Item 
    •   Home
    • Comunicación de las Ciencias
    • Revistas Académicas
    • European Journal of Health Research
    • View Item
    •   Home
    • Comunicación de las Ciencias
    • Revistas Académicas
    • European Journal of Health Research
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    The perception of old age in social education students

    La percepción de la vejez en el alumnado de educación social

    info:eu-repo/semantics/article
    DOI
    10.32457/ejhr.v7i1.1397

    Metadata
    Show full item record
    Author
    Salmerón, Juan Antonio
    Martínez De Miguel, Silvia
    Moreno, Pedro
    Abstract
    It is considered that the social educator from a multi and interdisciplinary perspective, is the professional adequately qualified to project and carry out basic actions at the community level, for the development of actions that favor active aging. For this reason, the objective of this research was proposed to analyze the negative stereotypes towards old age that may exist on the part of the students of the Degree in Social Education. Data were collected using the Negative Stereotypes Towards Old Age Questionnaire (CENVE). The results obtained refer to the highest proportion of stereotypes in the students related to the health factor. Lower levels of stereotypes were related in students who were in the last years of the Degree in Social Education compared to those in initial courses, where significant differences were observed (t = 2.76; p = 0.01). It can be concluded that as students increase their academic trajectory during the Degree in Social Education at the University of Murcia, their level of stereotypes towards old age is lower, although their eradication is not achieved at the end of their training. The need to review the curriculum in the direction of increasing knowledge related to older people is pointed out.
     
    Se considera que el educador social desde una perspectiva multi e interdisciplinar, es el profesional adecuadamente habilitado para proyectar y llevar a cabo acciones de actuaciones básicas a nivel comunitario, para el desarrollo de acciones favorecedoras del envejecimiento activo. Es por ello que se propuso como objetivo de esta investigación, analizar los estereotipos negativos hacia la vejez que pueden tener el alumnado del Grado de Educación Social. Los datos fueron recabados mediante el cuestionario de estereotipos negativos hacia la vejez (CENVE). Los resultados obtenidos refieren la mayor proporción de estereotipos en el alumnado dentro del factor salud. Se relacionaron menores niveles de estereotipos en el alumnado que cursaba los últimos años del Grado de Educación Social frente a los de cursos iniciales, donde se observaron diferencias significativas (t=2,76; p=0,01). Se puede concluir que a medida que el alumnado va aumentando su trayectoria académica durante el Grado de Educación social en la Universidad de Murcia su nivel de estereotipos hacia la vejez es menor, si bien no se consigue su erradicación al finalizar su formación. Se señala la necesidad de revisar el curriculum en la dirección de aumentar los conocimientos relacionados con las personas mayores en los planes de estudio de los futuros egresados.
     
    Collections
    • European Journal of Health Research

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • Article

      Perceptions of regulatory frameworks for higher education, by rectors and maximum collegiate bodies of chilean universities [Percepções de marcos regulatórios para o Ensino Superior, por reitores e máxima corpos de universidades chilenas] [Percepciones de los marcos regulatorios de la educación superior, por rectores y máximos cuerpos colegiados de las universidades chilenas] (2020) 

      Contreras F.G.; Romero J.A.; Navarrete E.; Valdivieso P. (Universidad Simon Bolivar, 2013)
    • info:eu-repo/semantics/article

      University student’s perception regarding the origin of school violence. (2008) 

      Gázquez, José J.; Pérez, Mª del Carmen; Lucas, Francisca; Palenzuela, Mª del Mar
    • Article

      Differential effect of level of self-regulation and mindfulness training on coping strategies used by university students (2020) 

      de la Fuente J.; Mañas I.; Franco C.; Cangas A.J.; Soriano E. (MDPI AG, 2018)
    LA UNIVERSIDAD
    • Aseguramiento de Calidad
    • Internacional
    • Vinculación con el Medio
    • Más Transparencia
    • Acreditación
    • Reglamentos e instructivos
    • Reclamos y Sugerencias
    FACULTADES
    • Administración y Negocios
    • Arquitectura y Construcción
    • Ciencias de la Salud
    • Ciencias Sociales y Humanidades
    • Derecho
    • Educación
    • Ingeniería
    INVESTIGACIÓN
    • Estructura
    • Comités de Ética
    • Institutos de Investigación
    • Centros de Investigación
    • Grupos de Investigación
    • Docentes Investigadores
    POSTGRADOS
    • Postgrados
    • Doctorados
    • Magíster
    • Especialidades
    • Escuela Internacional
    • Escuela Alta Dirección

    Browse

    All contentCollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister
    Academic Journals
    LA UNIVERSIDAD
    • Aseguramiento de Calidad
    • Internacional
    • Vinculación con el Medio
    • Más Transparencia
    • Acreditación
    • Reglamentos e instructivos
    • Reclamos y Sugerencias
    FACULTADES
    • Administración y Negocios
    • Arquitectura y Construcción
    • Ciencias de la Salud
    • Ciencias Sociales y Humanidades
    • Derecho
    • Educación
    • Ingeniería
    INVESTIGACIÓN
    • Estructura
    • Comités de Ética
    • Institutos de Investigación
    • Centros de Investigación
    • Grupos de Investigación
    • Docentes Investigadores
    POSTGRADOS
    • Postgrados
    • Doctorados
    • Magíster
    • Especialidades
    • Escuela Internacional
    • Escuela Alta Dirección