Universidad Autónoma de Chile
  • About
  • How to publish
  • Contact Us
    • Login

    Repositorio Académico

    Advanced search
    View Item 
    •   Home
    • Comunicación de las Ciencias
    • Revistas Académicas
    • European Journal of Health Research
    • View Item
    •   Home
    • Comunicación de las Ciencias
    • Revistas Académicas
    • European Journal of Health Research
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Tensions and Realities of University Teachers in the face of the Covid-19 Pandemic

    Tensiones y realidades de los docentes universitarios frente a la pandemia Covid-19

    info:eu-repo/semantics/article
    DOI
    10.32457/ejhr.v7i1.1396

    Metadata
    Show full item record
    Author
    Galvis López, Gladys
    Vásquez, Andrea
    Caviativa, Yaneth Patricia
    Ospina, Paola Andrea
    Chaves, Verónica Tatiana
    Carreño, Lina María
    Vera, Víctor Javier
    Abstract
    The contingency generated from the Covid-19 pandemic means that the working conditions of teachers are transformed with an increase in the hours worked, immobility of the workplace, resolution of administrative situations of the educational institution and support for students with Situations that require it, leads to a physical and mental overload on the part of university teachers. A phenomenological design study is developed in which 178 university teachers of the 2020-I cycle are included with a part-time employment contract (4 hours) in the morning-night hours and a full-time employment contract (8 hours); who are working from their homes in theoretical, practical and theoretical-practical methodology. It is found that teachers show impairment in their physical and mental load due to the Covid-19 pandemic contingency, relating the working day, work intensity, interpersonal relationships with respect to the different types of loads from habituality to the given special context Due to contingency, where physical-mental effort, stressful situations in work and non-work activities are factors attributed to the professional burnout of the teacher, the virtual modality has generated that teachers have changing physical and psychological behaviors.
     
    La contingencia generada a partir de la pandemia de Covid-19 hace que las condiciones laborales de los docentes se transformen con un aumento de las horas laboradas, inmovilidad en el lugar de trabajo, resolución de situaciones administrativas de la institución educativa y el apoyo a estudiantes con situaciones que así lo requieren, lleva a una sobrecarga física y mental por parte de los docentes universitarios. Se desarrolla un estudio de diseño fenomenológico en el que se incluyen 178 docentes universitarios del ciclo 2020-I con contrato laboral medio tiempo (4 horas) en horario de la mañana- noche y contrato laboral tiempo completo (8 horas); que se encuentran laborando desde sus casas en metodología teórica, práctica y teórico-práctica. Se encuentra que los docentes evidencian afectación en su carga física y mental debido a la contingencia por pandemia Covid-19, relacionando la jornada laboral, intensidad de trabajo, las relaciones interpersonales con respecto a los diferentes tipos de cargas desde la habitualidad al contexto especial dado por la contingencia, en donde el esfuerzo físico-mental, las situaciones de tipo estresantes en la actividad laboral y extra laboral son factores atribuidos al desgaste profesional del docente, la modalidad virtual ha generado que los docentes tengan conductas físicas y psicológicas cambiantes.
     
    Collections
    • European Journal of Health Research

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • BookThumbnail

      Intervención social y educativa en tiempos de pandemia (2020) 

      Lizana Muñoz, Verónica; Posada Lecompte, Margarita; Quiroz Arriagada, Felipe; Gómez Gálvez, Nicolás; Silva Espinoza, Carla; Brito Rodríguez, Sonia; Basualto Porra, Lorena; Flores Rivas, Claudia; Lizana Ibaceta, Ruth; Gálvez Méndez, Victoria; ... (Universidad Autónoma de Chile, 2020-09-01)
    • Article

      Buenos docentes universitarios: ¿Qué dicen los estudiantes? [Good university teachers: What do students say about them?] (2020) 

      Merellano-Navarro E.; Almonacid-Fierro A.; Moreno-Doña A.; Castro-Jaque C. (Faculdade de Educacao da Universidade de Sao Paulo, 2016)
    • Article

      The responsible use and dissemination of information in a pandemic: An ethical imperative (2020) 

      Luengo-Charath, María Ximena; Anguita M., Verónica; Bórquez P., Blanca; Bascuñán, M. Luz R.; Pacheco, Isabel M.M.; Michaud Ch, Patricio; Vacarezza Y., Ricardo (Sociedad Chilena de Pediatria, 2020-10)
      The current COVID-19 pandemic is producing an unprecedented impact in the different spheres of life, at the same time that it has highlighted the importance that the Bioethics discipline has in analyzing and deliberating ...
    LA UNIVERSIDAD
    • Aseguramiento de Calidad
    • Internacional
    • Vinculación con el Medio
    • Más Transparencia
    • Acreditación
    • Reglamentos e instructivos
    • Reclamos y Sugerencias
    FACULTADES
    • Administración y Negocios
    • Arquitectura y Construcción
    • Ciencias de la Salud
    • Ciencias Sociales y Humanidades
    • Derecho
    • Educación
    • Ingeniería
    INVESTIGACIÓN
    • Estructura
    • Comités de Ética
    • Institutos de Investigación
    • Centros de Investigación
    • Grupos de Investigación
    • Docentes Investigadores
    POSTGRADOS
    • Postgrados
    • Doctorados
    • Magíster
    • Especialidades
    • Escuela Internacional
    • Escuela Alta Dirección

    Browse

    All contentCollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister
    Academic Journals
    LA UNIVERSIDAD
    • Aseguramiento de Calidad
    • Internacional
    • Vinculación con el Medio
    • Más Transparencia
    • Acreditación
    • Reglamentos e instructivos
    • Reclamos y Sugerencias
    FACULTADES
    • Administración y Negocios
    • Arquitectura y Construcción
    • Ciencias de la Salud
    • Ciencias Sociales y Humanidades
    • Derecho
    • Educación
    • Ingeniería
    INVESTIGACIÓN
    • Estructura
    • Comités de Ética
    • Institutos de Investigación
    • Centros de Investigación
    • Grupos de Investigación
    • Docentes Investigadores
    POSTGRADOS
    • Postgrados
    • Doctorados
    • Magíster
    • Especialidades
    • Escuela Internacional
    • Escuela Alta Dirección