Girls also investigate! Dissemination of Results led by a group of Chilean girl researchers in the “Gira Mundial por la Infancia 2020”
¡Las niñas también investigamos! Diseminación de Resultados Liderada por un Grupo de Niñas Investigadoras Chilenas en la “Gira Mundial por la Infancia 2020”
Author
Sotomayor Barros, María Belén
Mainemer Saracostti, Hanna
Kaplan Cañas, Magdalena
Abstract
The communication will describe the process of scientific dissemination led by a team of Chilean girl researchers based on the support of the Think Big Chile project, which, in turn, promotes health and wellness initiatives led by children and young people. This would be reflected in the collective elaboration, between adult and female researchers, of this communication. The methodology, of the preparation of the dissemination of results and their participation as such in the Tour, was qualitative. The research techniques were semi-structured group interviews and international meetings, both remotely via Zoom. As a result of those interviews, it was possible to generate a collective interpretation of the results of the national application of an instrument for measuring participation and other rights, previously created by NNJ during the Think Big Chile study, and the description of their educational experience during the COVID-19 virus pandemic. It is expected to generate an approach to the experience of disseminating the results from the perspective of the participating girls and to present some reflections of the process from the perspective of the adult facilitator La comunicación describirá el proceso de diseminación científica liderada por un equipo de niñas investigadoras chilenas al alero del proyecto Think Big Chile, que, a su vez, promueve iniciativas de salud y bienestar dirigidas por niños, niñas y jóvenes (NNJ), lo cual se reflejaría en la elaboración colectiva, entre adulta y niñas investigadoras, de esta comunicación. La metodología, de la preparación de la diseminación de resultados y su participación como tal en la Gira, fue cualitativa. Sus técnicas de investigación fueron entrevistas grupales semiestructuradas y encuentros internacionales, ambos de manera remota vía Zoom. A partir de las entrevistas, se logró generar una interpretación colectiva de los resultados de la aplicación nacional de un instrumento de medición de participación y otros derechos, creado previamente por NNJ durante el estudio Think Big Chile, y la descripción de su experiencia educativa durante la pandemia por el virus COVID-19. Se espera generar un acercamiento a la experiencia de difusión de los resultados desde la perspectiva de las niñas participantes y exponer algunas reflexiones del proceso desde la perspectiva de la facilitadora adulta.
Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Book
Estrategias de promoción del compromiso escolar (2021)
Saracostti, Mahia; Lara, Isabel; Rabanal, Nerea; Sotomayor, María Belén; de Toro, Ximena (Universidad Autónoma de Chile, 2021-12-20)El compromiso escolar, entendido como la activa participación de la o el estudiante en las actividades académicas, curriculares o extracurriculares. es una variable clave para promover trayectorias educativas positivas en ... -
Article
Online platform for the evaluation of school engagement, 2.0 version: From the chilean experience to its use in iberoamerican countries (2021)
Saracostti-Schwartzman, Mahia; Sotomayor, Belén; Hernández, María Teresa; Lara, Laura; Miranda-Zapata, Edgardo Daniel; Aparicio, José; Díaz Jiménez, Rosa María; Acevedo, Fernando; Dominguez-Lara, Sergio Alexis (AIDEP, 2021)This article presents the development of version 2.0 of a technological platform for evaluating school engagement in Chile, Colombia, Peru, Uruguay and Spain. The platform contains instruments for measuring school engagement ... -
Article
The right of children to participate: Scopes and challenges for social research [El derecho de participación en la niñez: Alcances y desafíos para la investigación social] (2020)
Saracostti M.; Caro P.; Grau M.O.; Kinkead A.P.; Vatter N. (Centro Latinoamericano de Administracion para el Desarrollo, 2015)