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Inmigración, territorio y escuela: un triángulo no equilátero

dc.creatorDomingo Coll, Jordi
dc.creatorBernad Cavero, Olga
dc.date2019-11-05
dc.date.accessioned2021-01-28T20:36:58Z
dc.date.available2021-01-28T20:36:58Z
dc.identifierhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejpad/article/view/797
dc.identifier10.30552/ejpad.v7i2.122
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12728/8418
dc.descriptionIn Catalonia, since the end of the 20th century, international immigration has introduced a new element of diversity in the territory, society and school. Social processes of segregation related to immigration are added to the fluctuating balance that these elements maintain within a society and its political project. The school has faced new social and educational demands for which it has had to devise new training responses in line with the new social components. The statistical data of the INE, IDESCAT, the Ministry of Education and the Ministry of Education of the Autonomous Government, show a reality to which immigration adds a component of cultural and religious diversity. This article analyzes the data available until 2018, making a special emphasis on foreign students enrolled in the schools of primary education of Catalonia, taking into account the educational stage, the ownership of the center, the country of origin and the territory. The unequal relationship between immigration, territory and school affects strategies for adapting educational processes and shows the challenges that must be faced.en-US
dc.descriptionEn Cataluña, desde finales del siglo XX, la inmigración internacional ha introducido un nuevo elemento en la diversidad que se refleja en el territorio, en la sociedad y en la escuela. Los procesos sociales relacionados con la inmigración se añaden al equilibrio fluctuante que estos elementos mantienen en el seno de una sociedad y de su proyecto político. La escuela se ha enfrentado a nuevas demandas sociales y educativas para las que ha tenido que idear nuevas respuestas formativas en consonancia a los nuevos componentes sociales. Los datos estadísticos del Instituto Nacional de Estadística (INE), del Institut d’Estadística de Catalunya (IDESCAT), del Ministerio de Educación y de la Consellería de Educación del Gobierno Autónomo, evidencian una realidad a la que la inmigración suma un componente de diversidad cultural y religiosa. El artículo analiza los datos disponibles hasta el año 2018, haciendo un especial énfasis en el alumnado extranjero matriculado en los centros escolares de educación infantil y primaria de Cataluña, teniendo en cuenta la etapa educativa, la titularidad del centro, el país de origen y el territorio. La relación desigual entre inmigración, territorio y escuela afecta las estrategias de adaptación de los procesos educativos y muestra los retos que hay que afrontar.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Autónoma de Chilees-ES
dc.relationhttps://revistas.uautonoma.cl/index.php/ejpad/article/view/797/645
dc.rightsDerechos de autor 2019 European Journal of Child Development, Education and Psychopathologyes-ES
dc.sourceEuropean Journal of Child Development, Education and Psychopathology; Vol. 7 No. 2 (2019): (December, 2019); 209-224en-US
dc.sourceEuropean Journal of Child Development, Education and Psychopathology; Vol. 7 Núm. 2 (2019): (Diciembre, 2019); 209-224es-ES
dc.source2340-924X
dc.source2340-924X
dc.source10.30552/ejpad.v7i2
dc.titleImmigration, territory and school: a non-equilateral triangleen-US
dc.titleInmigración, territorio y escuela: un triángulo no equiláteroes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


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