Universidad Autónoma de Chile
  • About
  • How to publish
  • Contact Us
    • Login

    Repositorio Académico

    Advanced search
    View Item 
    •   Home
    • Comunicación de las Ciencias
    • Revistas Académicas
    • European Journal of Child Development, Education and Psychopathology
    • View Item
    •   Home
    • Comunicación de las Ciencias
    • Revistas Académicas
    • European Journal of Child Development, Education and Psychopathology
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Academic, musical performance and multiple intelligences in pre-adolescent students of a specific music center

    Rendimiento académico, musical e inteligencias múltiples en alumnos preadolescentes de un centro específico de música

    info:eu-repo/semantics/article
    DOI
    10.30552/ejpad.v7i2.113

    Metadata
    Show full item record
    Author
    Barrientos Fernández, Amelia
    Sánchez Cabrero, Roberto
    Arigita García, Amaya
    Abstract
    A correlational descriptive study is carried out to evaluate the relationship between the multiple intelligences of high school students in an integrated music center and their academic performance in musical and general matters, to check if the stimulation of intelligence and musical talent has positive influence in academic performance. To this end, the Yuste Hernanz general and factorial intelligence test (1991), Pozar's survey of techniques and study habits (IHE) (1994), the IMCUIM questionnaire (Aliaga et al. al., 2012) of multiple intelligences and the academic qualifications of 2 continuous evaluations have been collected. The results allow to conclude that, in general, the results of the students in the subjects have been optimal in both the general and the musical modalities. It has been proven that these students have an above-average intellectual level and stand out for distinguishing multiple intelligences, such as musical, kinesthetic and interpersonal, so it is concluded that not only stimulate musical intelligence does not harm the academic performance, but, quite possibly, contributes to improving it.
     
    Se realiza un estudio descriptivo correlacional que pretende evaluar la relación existente entre las inteligencias múltiples de alumnos de secundaria en un centro integrado de música y su rendimiento académico en materias musicales y generales, para comprobar si la estimulación de la inteligencia y el talento musical tienen repercusiones positivas sobre el rendimiento académico. Para ello, se ha aplicado en 28 alumnos de 1º de secundaria el test de Inteligencia general y factorial de Yuste-Hernanz (1991), el Cuestionario de técnicas y hábitos de estudio (IHE) de Pozar (1994), el Cuestionario de IMCUIM (Aliaga et al., 2012) de inteligencias múltiples y se han recogido las calificaciones académicas de 2 evaluaciones continuas. Los resultados permiten concluir que, en general, los resultados de los estudiantes en las asignaturas han sido óptimos en ambas modalidades, la general y la musical. Se ha comprobado que estos estudiantes cuentan con un nivel intelectual por encima de la media y destacan por distinguirse en inteligencias múltiples, como la musical, la quinestésica y la interpersonal, por lo que se concluye que, no solo estimular la inteligencia musical no perjudica al rendimiento académico, sino que, muy posiblemente, contribuye a mejorarlo.
     
    Collections
    • European Journal of Child Development, Education and Psychopathology

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • Article

      Physical activity intervention (Movi-Kids) on improving academic achievement and adiposity in preschoolers with or without attention deficit hyperactivity disorder: Study protocol for a randomized controlled trial (2020) 

      Sánchez-López M.; Pardo-Guijarro M.J.; del Campo D.G.-D.; Silva P.; Martínez-Andrés M.; Gulías-González R.; Díez-Fernández A.; Franquelo-Morales P.; Martínez-Vizcaíno V.; Mota J.; ... (BioMed Central Ltd., 2015)
    • Article

      Positive emotions, autonomy support and academic performance of university students: The mediating role of academic engagement and self-efficacy [Emociones positivas, apoyo a la autonomía y rendimiento de estudiantes universitarios: El papel mediador del compromiso académico y la autoeficacia] (2020) 

      Granado X.O.; Mendoza Lira M.; Apablaza C.G.C.; López V.M.M. (Escuela Universitaria de Magisterio, 2017)
    • Article

      Positive Emotions, Autonomy Support and Academic Performance of University Students: The Mediating Role of Academic Engagement and Self-efficacy [Emociones positivas, apoyo a la autonomía y rendimiento de estudiantes universitarios: el papel mediador del compromiso académico y la autoeficacia] (2020) 

      Oriol-Granado X.; Mendoza-Lira M.; Covarrubias-Apablaza C.-G.; Molina-López V.-M. (Escuela Universitaria de Magisterio, 2017)
    LA UNIVERSIDAD
    • Aseguramiento de Calidad
    • Internacional
    • Vinculación con el Medio
    • Más Transparencia
    • Acreditación
    • Reglamentos e instructivos
    • Reclamos y Sugerencias
    FACULTADES
    • Administración y Negocios
    • Arquitectura y Construcción
    • Ciencias de la Salud
    • Ciencias Sociales y Humanidades
    • Derecho
    • Educación
    • Ingeniería
    INVESTIGACIÓN
    • Estructura
    • Comités de Ética
    • Institutos de Investigación
    • Centros de Investigación
    • Grupos de Investigación
    • Docentes Investigadores
    POSTGRADOS
    • Postgrados
    • Doctorados
    • Magíster
    • Especialidades
    • Escuela Internacional
    • Escuela Alta Dirección

    Browse

    All contentCollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister
    Academic Journals
    LA UNIVERSIDAD
    • Aseguramiento de Calidad
    • Internacional
    • Vinculación con el Medio
    • Más Transparencia
    • Acreditación
    • Reglamentos e instructivos
    • Reclamos y Sugerencias
    FACULTADES
    • Administración y Negocios
    • Arquitectura y Construcción
    • Ciencias de la Salud
    • Ciencias Sociales y Humanidades
    • Derecho
    • Educación
    • Ingeniería
    INVESTIGACIÓN
    • Estructura
    • Comités de Ética
    • Institutos de Investigación
    • Centros de Investigación
    • Grupos de Investigación
    • Docentes Investigadores
    POSTGRADOS
    • Postgrados
    • Doctorados
    • Magíster
    • Especialidades
    • Escuela Internacional
    • Escuela Alta Dirección