Universidad Autónoma de Chile
  • About
  • How to publish
  • Contact Us
    • Login

    Repositorio Académico

    Advanced search
    View Item 
    •   Home
    • Comunicación de las Ciencias
    • Revistas Académicas
    • European Journal of Child Development, Education and Psychopathology
    • View Item
    •   Home
    • Comunicación de las Ciencias
    • Revistas Académicas
    • European Journal of Child Development, Education and Psychopathology
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Academic achievement and aggressive behavior in college students

    Rendimiento académico y conducta agresiva en estudiantes universitarios

    info:eu-repo/semantics/article
    DOI
    10.30552/ejpad.v2i2.17

    Metadata
    Show full item record
    Author
    Molero, Mª del Mar
    Gázquez, José Jesús
    Pérez-Fuentes, Mª del Carmen
    Soler, Francisco J.
    Abstract
    Academic achievement in higher education is analyzed in most cases, from a perspective that puts special emphasis on factors related to motivation or quality of teaching practices. However, the presence of violent behavior in secondary education, makes rethink the need to address this issue also in the university context. The aim of this paper is to analyze the academic performance and the presence of aggressive behaviors in college students, attending to gender and qualification (Degree in Early Childhood Education, Degree in Elementary Education and Degree in Psychology). To do this, he had a sample of 219 university students, with a mean age of 19.79 years. The instruments used were the School Aptitude Test (TEA-Level 3) and Questionnaire Reactive-Proactive Aggression (RPQ). The results of the MANOVA showed significant main effects of qualifications and between the sexes, although no effects were observed in their interaction (title-sex). As for aggressive behavior significant main effects between the sexes were given, but not between the degrees or the degree-sex interaction.
     
    El rendimiento académico en educación superior, es analizado en la mayoría de los casos,desde una perspectiva que pone especial interés en factores relacionados con la motivacióno la calidad de las prácticas docentes. No obstante, la presencia de conductas violentas eneducación secundaria, hace replantear la necesidad de abordar esta problemática tambiénen el contexto universitario. El objetivo del presente trabajo es analizar el rendimientoacadémico y la presencia de conductas agresivas en alumnado universitario, atendiendo algénero y a la titulación (Grado de Educación Infantil, Grado de Educación Primaria yGrado en Psicología). Para ello, se contó con una muestra de 219 universitarios, con unamedia de edad de 19.79 años. Los instrumentos utilizados fueron el Test de AptitudesEscolares (TEA-Nivel 3) y el Cuestionario de Agresividad Reactiva-Proactiva (RPQ).Los resultados de los MANOVA mostraron efectos principales significativos entre lastitulaciones y entre ambos sexos, aunque no se observaron efectos en su interacción(titulación-sexo). En cuanto a la conducta agresiva se dieron efectos principalessignificativos entre ambos sexos, pero no entre las titulaciones ni en la interaccióntitulación-sexo.
     
    Collections
    • European Journal of Child Development, Education and Psychopathology

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • Article

      Emotional intelligence as a mediator in the relationship between academic performance and burnout in high school students (2021) 

      Molero-Jurado, María Del Mar; Pérez-Fuentes, María Del Carmen; Martínez, África Martos; Barragán Martín, Ana Belén; Simón-Márquez, María Del Mar; Gázquez Linares, José Jesús (Public Library of Science, 2021-06)
      Low performance of high school students and repeating a year are major problems in the education system. Low performance in the classroom generates negative emotions in young people and has been related to development of ...
    • Article

      The complex nature of school violence: attitudes toward aggression, empathy and involvement profiles in violence (2021) 

      Martínez, África Martos; Molero-Jurado, María Del Mar; Pérez-Fuentes, María del Carmen; Simón Márquez, María Del Mar; Barragán Martín, Ana Belén; Gázquez Linares, José Jesús (Dove Medical Press Ltd, 2021)
      Background: Aggressive behavior in adolescents has become a concern in education, where adapting to and going through high school may generate important behavior problems in adolescents. Purpose: Analyze the relationships ...
    • Article

      Emotional intelligence and academic engagement in adolescents: The mediating role of self-esteem (2021) 

      Barragán Martín, Ana Belén; Pérez-Fuentes, María del Carmen; del Mar Molero-Jurado, María; Martínez, África Martos; del Mar Simón-Márquez, María; Sisto, Maria; Gázquez Linares, José Jesús (Dove Medical Press Ltd, 2021)
      Background: Academic engagement is a variable of vital importance in adolescence due to its relationship with academic adjustment and its protective role against risk behaviors. Therefore, the objective of this study was ...
    LA UNIVERSIDAD
    • Aseguramiento de Calidad
    • Internacional
    • Vinculación con el Medio
    • Más Transparencia
    • Acreditación
    • Reglamentos e instructivos
    • Reclamos y Sugerencias
    FACULTADES
    • Administración y Negocios
    • Arquitectura y Construcción
    • Ciencias de la Salud
    • Ciencias Sociales y Humanidades
    • Derecho
    • Educación
    • Ingeniería
    INVESTIGACIÓN
    • Estructura
    • Comités de Ética
    • Institutos de Investigación
    • Centros de Investigación
    • Grupos de Investigación
    • Docentes Investigadores
    POSTGRADOS
    • Postgrados
    • Doctorados
    • Magíster
    • Especialidades
    • Escuela Internacional
    • Escuela Alta Dirección

    Browse

    All contentCollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister
    Academic Journals
    LA UNIVERSIDAD
    • Aseguramiento de Calidad
    • Internacional
    • Vinculación con el Medio
    • Más Transparencia
    • Acreditación
    • Reglamentos e instructivos
    • Reclamos y Sugerencias
    FACULTADES
    • Administración y Negocios
    • Arquitectura y Construcción
    • Ciencias de la Salud
    • Ciencias Sociales y Humanidades
    • Derecho
    • Educación
    • Ingeniería
    INVESTIGACIÓN
    • Estructura
    • Comités de Ética
    • Institutos de Investigación
    • Centros de Investigación
    • Grupos de Investigación
    • Docentes Investigadores
    POSTGRADOS
    • Postgrados
    • Doctorados
    • Magíster
    • Especialidades
    • Escuela Internacional
    • Escuela Alta Dirección