Universidad Autónoma de Chile
  • About
  • How to publish
  • Contact Us
    • Login

    Repositorio Académico

    Advanced search
    View Item 
    •   Home
    • Comunicación de las Ciencias
    • Revistas Académicas
    • European Journal of Education and Psychology
    • View Item
    •   Home
    • Comunicación de las Ciencias
    • Revistas Académicas
    • European Journal of Education and Psychology
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Stressors rendering school coexistence difficult, personal variables and burnout: towards an explanatory model

    Estresores que dificultan la convivencia escolar, variables personales y burnout: hacia un modelo explicativo.

    info:eu-repo/semantics/article
    DOI
    10.30552/ejep.v3i2.43

    Metadata
    Show full item record
    Author
    Otero-López, José M.
    Santiago, Maria J.
    Castro, Cristina
    Villardefrancos, Estíbaliz
    Abstract
    The main objective of this study is analyze the inter-relationships between the main stressors posing difficulties for school coexistence (students’ disruptive behavior, the teachers’ perception of a lack of social support and conflict), different personal variables (Type A behavior pattern, optimism, hardiness) and burnout. Furthermore, personal variables will be tested to see whether they mediate the influence of the different sources of stress analyzed in burnout. From the results obtained, using a sample of 1537 secondary education teachers, the co-variation between the different sets of variables analyzed is not only confirmed but also significant support is given for the mediation hypothesis (stressors would have an indirect influence on burnout through personal variables). Another interesting finding is the need to include in the resulting model a direct effect between the students’ disruptive behavior and the teacher’s burnout experience. In short, the resulting path confirms the personal variables analyzed as a necessary filter in the analysis of the stressors-burnout link, while at the same time integrating the direct effect that students’ disruptive behavior has on teacher’s occupational malaise.
     
    El principal objetivo de este trabajo es analizar las inter-relaciones entre los principales estresores que dificultan la convivencia escolar (conductas problemáticas de los alumnos, percepción de los docentes de ausencia de apoyo social y conflicto), distintas variables personales (patrón de conducta Tipo A, optimismo, personalidad resistente) y el burnout; además, se comprobará si las variables personales median la influencia de las distintas fuentes de estrés analizadas en el burnout. A partir de los resultados obtenidos, utilizando una muestra de 1.537 profesores de enseñanza secundaria, no sólo se confirma la covariación entre los distintos conjuntos de variables analizados, sino que también se constata un importante apoyo para la hipótesis mediacional (los estresores influirían indirectamente en el burnout a través de las variables personales); otro hallazgo de interés es la necesidad de contemplar en el modelo resultante un efecto directo entre los comportamientos problemáticos de los alumnos y la experiencia de burnout del profesor. En definitiva, el path resultante confirma a las variables personales analizadas como un filtro necesario en el análisis del vínculo estresores-burnout, integrando asimismo el efecto directo que el comportamiento problemático de los alumnos tiene en el malestar laboral del profesor.
     
    Collections
    • European Journal of Education and Psychology

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • info:eu-repo/semantics/article

      Job dissatisfaction and burnout in secondary school teachers: student’s disruptive behaviour and conflict management examined (2009) 

      Otero-López, José M.; Castro, Cristina; Villardefrancos, Estíbaliz; Santiago, María J.
    • Article

      Immigration in school: Characterization of prejudice towards migrants schoolchildren in Chile [Inmigración en la escuela: Caracterización del prejuicio hacia escolares migrantes en Chile] (2020) 

      Salas N.; Castillo D.; Martín C.S.; Kong F.; Thayer L.E.; Huepe D. (Pontificia Universidad Javeriana, 2017)
    • info:eu-repo/semantics/article

      Occupational stress in secondary school teachers: examining the role of students’ disruptive behaviour and/or attitudes and the perceived difficulty in conflict management (2008) 

      Santiago, María J.; Otero-López, José M.; Castro, Cristina; Villardefrancos, Estíbaliz
    LA UNIVERSIDAD
    • Aseguramiento de Calidad
    • Internacional
    • Vinculación con el Medio
    • Más Transparencia
    • Acreditación
    • Reglamentos e instructivos
    • Reclamos y Sugerencias
    FACULTADES
    • Administración y Negocios
    • Arquitectura y Construcción
    • Ciencias de la Salud
    • Ciencias Sociales y Humanidades
    • Derecho
    • Educación
    • Ingeniería
    INVESTIGACIÓN
    • Estructura
    • Comités de Ética
    • Institutos de Investigación
    • Centros de Investigación
    • Grupos de Investigación
    • Docentes Investigadores
    POSTGRADOS
    • Postgrados
    • Doctorados
    • Magíster
    • Especialidades
    • Escuela Internacional
    • Escuela Alta Dirección

    Browse

    All contentCollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister
    Academic Journals
    LA UNIVERSIDAD
    • Aseguramiento de Calidad
    • Internacional
    • Vinculación con el Medio
    • Más Transparencia
    • Acreditación
    • Reglamentos e instructivos
    • Reclamos y Sugerencias
    FACULTADES
    • Administración y Negocios
    • Arquitectura y Construcción
    • Ciencias de la Salud
    • Ciencias Sociales y Humanidades
    • Derecho
    • Educación
    • Ingeniería
    INVESTIGACIÓN
    • Estructura
    • Comités de Ética
    • Institutos de Investigación
    • Centros de Investigación
    • Grupos de Investigación
    • Docentes Investigadores
    POSTGRADOS
    • Postgrados
    • Doctorados
    • Magíster
    • Especialidades
    • Escuela Internacional
    • Escuela Alta Dirección