Universidad Autónoma de Chile
  • About
  • How to publish
  • Contact Us
    • Login

    Repositorio Académico

    Advanced search
    View Item 
    •   Home
    • Comunicación de las Ciencias
    • Revistas Académicas
    • European Journal of Health Research
    • View Item
    •   Home
    • Comunicación de las Ciencias
    • Revistas Académicas
    • European Journal of Health Research
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Perfectionism in adolescents with eating disorders

    El perfeccionismo en adolescentes con trastornos de la conducta alimentaria

    info:eu-repo/semantics/article
    DOI
    10.30552/ejhr.v6i1.205

    Metadata
    Show full item record
    Author
    Laporta-Herrero, Isabel
    Delgado, María Pilar
    Rebollar, Soraya
    Lahuerta, Carmen
    Abstract
    Perfectionism has been considered a significant risk factor for psychopathology and a typical personality characteristic in people suffering from eating disorders (ED). This study aims to know the relationship between perfectionism and depressive symptomatology, self-esteem and body dissatisfaction in adolescents diagnosed with ED. The sample was composed by 100 adolescents (M age = 14.91, SD = 1.094) diagnosed with ED who went outpatiently to a specific child-juvenile ED unit of the National Health System. All patients completed the perfectionism scale of the Inventory of Eating Disorders (EDI-3), the Spanish Child Depression Questionnaire (CEDI-II), the Rosenberg Self-Esteem Scale (RSES), and the Body Form Questionnaire (BSQ-34). Results indicate that the perfectionism scale of EDI-3 correlates significantly positively with CEDI-II (r =, 336, p =, 001) and BSQ-34 (r =, 199, p =, 45), and in a negative way with the RSES (r = -, 337, p =, 001). Adolescents diagnosed with ED who score higher on perfectionism show greater depressive symptoms and body dissatisfaction, and lower self-esteem. We believe that emphasizing the treatment of perfectionism could result in a psychopathological improvement of these patients.
     
    El perfeccionismo ha sido considerado un factor de riesgo significativo para la psicopatología y una característica de personalidad típica en las personas que sufren trastornos de la conducta alimentaria (TCA). Este estudio pretende conocer la relación entre el perfeccionismo y la sintomatología depresiva, autoestima e insatisfacción corporal en adolescentes diagnosticados de TCA. La muestra se compuso de 100 adolescentes (M edad = 14,91, DT = 1,094) diagnosticados de TCA que acudían ambulatoriamente a una unidad específica de TCA infanto-juvenil del Sistema Nacional de Salud. Todos los pacientes cumplimentaron la escala perfeccionismo del Inventario de Trastornos de la Conducta Alimentaria (EDI-3), el Cuestionario Español de Depresión Infantil (CEDI-II), la Escala de Autoestima de Rosenberg (RSES), y el Cuestionario sobre la Forma Corporal (BSQ-34). Los resultados indican que la escala perfeccionismo del EDI-3 correlaciona significativamente de forma positiva con el CEDI-II (r = ,336, p = ,001) y BSQ-34 (r = ,199, p = ,45), y de forma negativa con el RSES (r = -,337, p = ,001). Los adolescentes diagnosticados de TCA que puntúan más alto en perfeccionismo presentan mayor sintomatología depresiva e insatisfacción corporal, y menor autoestima. Consideramos que un abordaje específico sobre el perfeccionismo podría redundar en una mejoría psicopatológica de estos pacientes.
     
    Collections
    • European Journal of Health Research

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • info:eu-repo/semantics/article

      Assessment of Autistic Traits in Adolescents with Eating Disorders (2019) 

      Muñoz Martínez, Victoria; Díaz Quero, Irene; Mata Saenz, Beatriz; Baena Mures, Rafael; Asensio Aguerri, Leonor; Nuevo Fernández, Laura
    • info:eu-repo/semantics/article

      Neuropsychological dimensions in patients with eating disorders (2020) 

      Mata, Beatriz; Baena, Rafael; Asensio, Leonor; Nuevo, Laura; Muñoz, Victoria; Díaz, Irene
    • BookThumbnail

      Guía práctica de orientación a la investigación. Cómo hacer un trabajo fin de máster (2020) 

      Pérez-Fuentes, María del Carmen; Molero Jurado, María del Mar; Gázquez Linares, José Jesús; Mercader Rubio, Isabel; Cardila Fernández, Fernando; Martos Martínez, África; Barragán Martín, Ana Belén; Archilla Castillo, María Isabel; García Gálvez, Carmen (Universidad Autónoma de Chile, 2020-07-30)
    LA UNIVERSIDAD
    • Aseguramiento de Calidad
    • Internacional
    • Vinculación con el Medio
    • Más Transparencia
    • Acreditación
    • Reglamentos e instructivos
    • Reclamos y Sugerencias
    FACULTADES
    • Administración y Negocios
    • Arquitectura y Construcción
    • Ciencias de la Salud
    • Ciencias Sociales y Humanidades
    • Derecho
    • Educación
    • Ingeniería
    INVESTIGACIÓN
    • Estructura
    • Comités de Ética
    • Institutos de Investigación
    • Centros de Investigación
    • Grupos de Investigación
    • Docentes Investigadores
    POSTGRADOS
    • Postgrados
    • Doctorados
    • Magíster
    • Especialidades
    • Escuela Internacional
    • Escuela Alta Dirección

    Browse

    All contentCollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister
    Academic Journals
    LA UNIVERSIDAD
    • Aseguramiento de Calidad
    • Internacional
    • Vinculación con el Medio
    • Más Transparencia
    • Acreditación
    • Reglamentos e instructivos
    • Reclamos y Sugerencias
    FACULTADES
    • Administración y Negocios
    • Arquitectura y Construcción
    • Ciencias de la Salud
    • Ciencias Sociales y Humanidades
    • Derecho
    • Educación
    • Ingeniería
    INVESTIGACIÓN
    • Estructura
    • Comités de Ética
    • Institutos de Investigación
    • Centros de Investigación
    • Grupos de Investigación
    • Docentes Investigadores
    POSTGRADOS
    • Postgrados
    • Doctorados
    • Magíster
    • Especialidades
    • Escuela Internacional
    • Escuela Alta Dirección