Universidad Autónoma de Chile
  • About
  • How to publish
  • Contact Us
    • Login

    Repositorio Académico

    Advanced search
    View Item 
    •   Home
    • Comunicación de las Ciencias
    • Revistas Académicas
    • European Journal of Health Research
    • View Item
    •   Home
    • Comunicación de las Ciencias
    • Revistas Académicas
    • European Journal of Health Research
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Analysis of personality variables, psychological well-being and constructive thinking in students of Sciences of Health.

    Análisis de Variables de personalidad, bienestar psicológico y pensamiento constructivo en estudiantes de Ciencias de la Salud

    info:eu-repo/semantics/article
    DOI
    10.30552/ejhr.v4i1.86

    Metadata
    Show full item record
    Author
    Quevedo-Aguado, María Paz
    Benavente, María H.
    Abstract
    Some of the most current research lines in the field of personality psychology, focus on the study of what has come to be called, from Positive Psychology, the field of positive emotions (Fernández-Abascal, 2011; Vazquez, & Castilla, 2007). We understand that the development of these emotions will enhance, not only the personal well-being, but also the effectiveness of the professional work of those who dedicate themselves to the field of Health (Vázquez et al., 2009). The work that is presented has been done on a sample of 280 university students Psychology and Nursing, evaluating the degree of Wellbeing (Psychological Wellbeing Scale (EBP, Ryff, 1989), the dimensions of Personality (Lexicon Taxonomy in Spanish "5G", Iraegui, & Quevedo-Aguado, 2002) and characteristics of Constructive Thinking (Epstein, 1998). The results show significant differences in some of the subscales, more based on the variable Sex than in the differences of Age or Degree; but, in addition, they inform us of behavioral tendencies that link certain personality factors, with scales of Wellbeing and with type of thinking, which make us propose the continuity of this line of work to deepen their interrelationships.
     
    Algunas de las líneas de investigación más potenciadas actualmente en el campo de la Psicología de la Personalidad, ponen el acento en el estudio de lo que se ha venido en llamar, desde la Psicología Positiva, el ámbito de las emociones positivas (Fernández-Abascal, 2011; Vázquez y Castilla, 2007). Entendemos que el desarrollo de dichas emociones potenciarán, no sólo el bienestar personal, sino además la eficacia del trabajo profesional de quienes se dedican al campo de la Salud (Vázquez et al., 2009). El trabajo que se presenta, se ha realizado sobre una muestra de 280 estudiantes universitarios Psicología y Enfermería, evaluando el grado de Bienestar (Escala de Bienestar Psicológico (EBP; Ryff, 1989), las dimensiones de Personalidad (Taxonomía Léxica en Español “5G”; Iraegui, y Quevedo-Aguado, 2002) y características de Pensamiento Constructivo (Epstein, 1998). Los resultados arrojan diferencias significativas en algunas de las subescalas, más basadas en la variable sexo que en las diferencias de edad o titulación; pero, además nos informan de tendencias comportamentales que vinculan a determinados factores de personalidad, con escalas de Bienestar y con tipo de pensamiento, que nos hacen plantear la continuidad de esta línea de trabajo para profundizar en sus interrelaciones.
     
    Collections
    • European Journal of Health Research

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • Article

      Safeguarding health at theworkplace: A study of work engagement, authenticity and subjective wellbeing among religious workers (2020) 

      Ariza-Monte A.; Leal-Rodríguez A.L.; Ramírez-Sobrino J.; Molina-Sánchez H. (MDPI AG, 2019)
    • Review

      Association between physical activity, sedentary behavior, and fitness with health related quality of life in healthy children and adolescents: A protocol for a systematic review and meta-analysis (2020) 

      Bermejo-Cantarero A.; Álvarez-Bueno C.; Martinez-Vizcaino V.; García-Hermoso A.; Isabel Torres-Costoso A.; Sánchez-López M. (Lippincott Williams and Wilkins, 2017)
    • Article

      Health care of people with visual or hearing disabilities [Estado actual de la atención sanitaria de personas con discapacidad auditiva y visual: Una revisión breve] (2020) 

      Campos V.; Cartes-Velásquez R. (Sociedad Medica de Santiago, 2019)
    LA UNIVERSIDAD
    • Aseguramiento de Calidad
    • Internacional
    • Vinculación con el Medio
    • Más Transparencia
    • Acreditación
    • Reglamentos e instructivos
    • Reclamos y Sugerencias
    FACULTADES
    • Administración y Negocios
    • Arquitectura y Construcción
    • Ciencias de la Salud
    • Ciencias Sociales y Humanidades
    • Derecho
    • Educación
    • Ingeniería
    INVESTIGACIÓN
    • Estructura
    • Comités de Ética
    • Institutos de Investigación
    • Centros de Investigación
    • Grupos de Investigación
    • Docentes Investigadores
    POSTGRADOS
    • Postgrados
    • Doctorados
    • Magíster
    • Especialidades
    • Escuela Internacional
    • Escuela Alta Dirección

    Browse

    All contentCollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister
    Academic Journals
    LA UNIVERSIDAD
    • Aseguramiento de Calidad
    • Internacional
    • Vinculación con el Medio
    • Más Transparencia
    • Acreditación
    • Reglamentos e instructivos
    • Reclamos y Sugerencias
    FACULTADES
    • Administración y Negocios
    • Arquitectura y Construcción
    • Ciencias de la Salud
    • Ciencias Sociales y Humanidades
    • Derecho
    • Educación
    • Ingeniería
    INVESTIGACIÓN
    • Estructura
    • Comités de Ética
    • Institutos de Investigación
    • Centros de Investigación
    • Grupos de Investigación
    • Docentes Investigadores
    POSTGRADOS
    • Postgrados
    • Doctorados
    • Magíster
    • Especialidades
    • Escuela Internacional
    • Escuela Alta Dirección