Universidad Autónoma de Chile
  • About
  • How to publish
  • Contact Us
    • Login

    Repositorio Académico

    Advanced search
    View Item 
    •   Home
    • Comunicación de las Ciencias
    • Revistas Académicas
    • European Journal of Health Research
    • View Item
    •   Home
    • Comunicación de las Ciencias
    • Revistas Académicas
    • European Journal of Health Research
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Analysis of the relationship between perceived social support, global self-esteem and general self-efficacy

    Análisis de la relación existente entre el apoyo social percibido, la autoestima global y la autoeficacia general

    info:eu-repo/semantics/article
    DOI
    10.30552/ejhr.v3i2.71

    Metadata
    Show full item record
    Author
    Simón, Mª del Mar
    Molero, Mª del Mar
    Pérez-Fuentes, Mª del Carmen
    Gázquez, José Jesús
    Barragán, Ana Belén
    Martos, África
    Abstract
    At present, several factors intervene when it comes to approaching studies in a satisfactory manner among those that we find, global self-esteem, perceived social support, and general self-efficacy. The objective is to: Analyze the relationship between perceived social support, global self-esteem and general self-efficacy in health science students, as well as determine the level of perceived self-esteem. The sample consisted of a total of 187 students. For the collection of sociodemographic data of the participants, an ad hoc questionnaire was developed, as well as the Rosenberg Self-Esteem Questionnaire, the Social Support Questionnaire and the General Self-Efficacy Scale. After conducting the study in a group of students in the field of health, a positive correlation was observed between the variables perceived social support, global self-esteem and general self-efficacy. Regarding perceived social support, global self-esteem and general self-efficacy, according to sex, no significant differences were observed. On the other hand, in the level of self-esteem perceived, in women a percentage with low self-esteem is perceived higher than that of men. After analyzing the results we can see that social support is positively related to self-esteem and self-efficacy in the group of students. Finally, the relationships established between the variables and their involvement in the design of interventions are discussed.
     
    Intervienen diversos factores a la hora de abordar los estudios de manera satisfactoria entre los que encontramos, la autoestima global, el apoyo social percibido, y la autoeficacia general. Como objetivo se plantea: analizar la relación existente entre el apoyo social percibido, la autoestima global y la autoeficacia general, en estudiantes de ciencias de la salud, así como determinar el nivel de autoestima percibida. La muestra estuvo formada por un total de 187 estudiantes. Para la recogida de datos sociodemográficos de los participantes se elaboró un cuestionario ad hoc, así como el Cuestionario de Autoestima de Rosenberg, el Cuestionario de Apoyo Social y la Escala de Autoeficacia General. Tras realizar el estudio en un grupo de estudiantes del ámbito de la salud, se observa una correlación positiva entre las variables apoyo social percibido, la autoestima global y la autoeficacia general. En cuanto al apoyo social percibido, autoestima global y la autoeficacia general, según sexo no se observan diferencias significativas. Por otro lado, en el nivel de autoestima percibido, en las mujeres se percibe un porcentaje con una autoestima baja superior al de los hombres. Tras analizar los resultados podemos observar que el apoyo social se relaciona positivamente con la autoestima y la autoeficacia, en el grupo de estudiantes. Finalmente, se discuten las relaciones que se establecen entre las variables y su implicación en el diseño de intervenciones.
     
    Collections
    • European Journal of Health Research

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • Article

      Emotional intelligence and academic engagement in adolescents: The mediating role of self-esteem (2021) 

      Barragán Martín, Ana Belén; Pérez-Fuentes, María del Carmen; del Mar Molero-Jurado, María; Martínez, África Martos; del Mar Simón-Márquez, María; Sisto, Maria; Gázquez Linares, José Jesús (Dove Medical Press Ltd, 2021)
      Background: Academic engagement is a variable of vital importance in adolescence due to its relationship with academic adjustment and its protective role against risk behaviors. Therefore, the objective of this study was ...
    • Article

      Self-efficacy, positive future outlook and school burnout in Spanish adolescents (2021) 

      Martínez, África Martos; Molero Jurado, María Del Mar; Pérez-Fuentes, María Del Carmen; Barragán Martín, Ana Belén; Simón Márquez, María Del Mar; Tortosa Martínez, Begoña María; Sisto, Maria; Gázquez Linares, José Jesús (MDPI AG, 2021-04-02)
      Background: Environmental and personal circumstances during adolescence cause changes affecting students, their wellbeing, performance, self-efficacy, motivation, and aspirations for the future. The objective of this study ...
    • Article

      Emotional intelligence profiles and mobbing in nursing: The mediating role of social support and sensitivity to anxiety (2021) 

      Molero-Jurado, María Del Mar; Martos Martínez, África; Barragán-Martín, Ana Belén; Simón-Márquez, María Del Mar; Oropesa Ruiz, Nieves Fátima; Sisto, Maria; Pérez-Fuentes, María Del Carmen; Gázquez-Linares, José Jesús (MDPI AG, 2021)
      The prevalence of mobbing among nurses in various countries is around 17–20%. Some researchers have attempted to explain the success or failure of adaptation to the work environment and teamwork and to buffer the effects ...
    LA UNIVERSIDAD
    • Aseguramiento de Calidad
    • Internacional
    • Vinculación con el Medio
    • Más Transparencia
    • Acreditación
    • Reglamentos e instructivos
    • Reclamos y Sugerencias
    FACULTADES
    • Administración y Negocios
    • Arquitectura y Construcción
    • Ciencias de la Salud
    • Ciencias Sociales y Humanidades
    • Derecho
    • Educación
    • Ingeniería
    INVESTIGACIÓN
    • Estructura
    • Comités de Ética
    • Institutos de Investigación
    • Centros de Investigación
    • Grupos de Investigación
    • Docentes Investigadores
    POSTGRADOS
    • Postgrados
    • Doctorados
    • Magíster
    • Especialidades
    • Escuela Internacional
    • Escuela Alta Dirección

    Browse

    All contentCollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister
    Academic Journals
    LA UNIVERSIDAD
    • Aseguramiento de Calidad
    • Internacional
    • Vinculación con el Medio
    • Más Transparencia
    • Acreditación
    • Reglamentos e instructivos
    • Reclamos y Sugerencias
    FACULTADES
    • Administración y Negocios
    • Arquitectura y Construcción
    • Ciencias de la Salud
    • Ciencias Sociales y Humanidades
    • Derecho
    • Educación
    • Ingeniería
    INVESTIGACIÓN
    • Estructura
    • Comités de Ética
    • Institutos de Investigación
    • Centros de Investigación
    • Grupos de Investigación
    • Docentes Investigadores
    POSTGRADOS
    • Postgrados
    • Doctorados
    • Magíster
    • Especialidades
    • Escuela Internacional
    • Escuela Alta Dirección