Universidad Autónoma de Chile
  • About
  • How to publish
  • Contact Us
    • Login

    Repositorio Académico

    Advanced search
    View Item 
    •   Home
    • Investigación y Desarrollo
    • Producción Científica
    • Artículos científicos
    • View Item
    •   Home
    • Investigación y Desarrollo
    • Producción Científica
    • Artículos científicos
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Mercantilization, competitiveness and accountability in the school system in Portugal: What we can learn with the Chilean experience [Mercantilisation, compétitivité et accountability dans le système éducatif au Portugal: Ce que l’on peut apprendre de l’expérience Chilienne] [Mercantilização, competitividade e accountability no sistema de ensino em Portugal: O que se pode aprender da experiência Chilena] [Mercantilización, competencia y accountability del sistema educativo en Portugal: Lo que se puede aprender de la experiencia Chilena]

    Article
    View/Open
    item_2-s2.0-84977483720.pdf (2.683Kb)
    Date
    2016
    Metadata
    Show full item record
    Author
    Quaresma L.
    Villalobos C.
    Abstract
    In this paper we reflect on the permeability of the Portuguese school system to the principles of privatization, competitiveness and accountability and on the discussion that followed it, analyzing the implementation of these mechanisms in Chile, which can be considered as one of the countries of the world where the logic of the market logic have gained more strength. To do this, first we review the discourses and practices that have developed in Portugal to promote the commercialization, competitiveness and accountability. Subsequently, we describe the implementation process and main consequences of the Chilean case, as privatization of the system, the increase of socioeconomic and academic segregation, a limitation of freedom of choice and the reduction in the role of education which this model has generated in more than 30 years of application. Considering this, in the last section the similarities and differences between the two countries and processes are discussed, showing the existence of discursive points of convergence but structural differences in the way of implementation of these policies, allowing some elements to deliver promotion a-grounded, broad and democratic debate on the role and significance of education in Portugal. © 2016, Edicoes Universitarias Lusofonas. All rights reserved.
    Collections
    • Artículos científicos

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • Article

      Chilean school system: Characteristics and consequences of a market-oriented model [Sistema escolar chileno: Características y consecuencias de un modelo orientado al mercado] (2020) 

      Villalobos C.; Quaresma M.L. (Universidad Autonoma del Estado de Mexico, 2015)
    • Article

      Short-term effects of PV integration on global welfare and CO2 emissions. An application to the Iberian electricity market (2020) 

      Arcos-Vargas A.; Nuñez F.; Román-Collado R. (Elsevier Ltd, 2020)
    • Article

      The chilean 'voucher'. Reflections on school choice and educational funding [El 'voucher' a la chilena. Reflexiones sobre elección escolar y financiamiento educacional] (2020) 

      Canals C.; Aguirre C.; Blanco C.; Fábrega F.; Mena C.; Paulus N. (Universidad Austral de Chile, 2019)
    LA UNIVERSIDAD
    • Aseguramiento de Calidad
    • Internacional
    • Vinculación con el Medio
    • Más Transparencia
    • Acreditación
    • Reglamentos e instructivos
    • Reclamos y Sugerencias
    FACULTADES
    • Administración y Negocios
    • Arquitectura y Construcción
    • Ciencias de la Salud
    • Ciencias Sociales y Humanidades
    • Derecho
    • Educación
    • Ingeniería
    INVESTIGACIÓN
    • Estructura
    • Comités de Ética
    • Institutos de Investigación
    • Centros de Investigación
    • Grupos de Investigación
    • Docentes Investigadores
    POSTGRADOS
    • Postgrados
    • Doctorados
    • Magíster
    • Especialidades
    • Escuela Internacional
    • Escuela Alta Dirección

    Browse

    All contentCollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister
    Academic Journals
    LA UNIVERSIDAD
    • Aseguramiento de Calidad
    • Internacional
    • Vinculación con el Medio
    • Más Transparencia
    • Acreditación
    • Reglamentos e instructivos
    • Reclamos y Sugerencias
    FACULTADES
    • Administración y Negocios
    • Arquitectura y Construcción
    • Ciencias de la Salud
    • Ciencias Sociales y Humanidades
    • Derecho
    • Educación
    • Ingeniería
    INVESTIGACIÓN
    • Estructura
    • Comités de Ética
    • Institutos de Investigación
    • Centros de Investigación
    • Grupos de Investigación
    • Docentes Investigadores
    POSTGRADOS
    • Postgrados
    • Doctorados
    • Magíster
    • Especialidades
    • Escuela Internacional
    • Escuela Alta Dirección