Universidad Autónoma de Chile
  • About
  • How to publish
  • Contact Us
    • Login

    Repositorio Académico

    Advanced search
    View Item 
    •   Home
    • Investigación y Desarrollo
    • Producción Científica
    • Artículos científicos
    • View Item
    •   Home
    • Investigación y Desarrollo
    • Producción Científica
    • Artículos científicos
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Renaming the pedagogical knowledge: A look from the teaching practice [Resignificando el saber pedagógico: Una mirada desde la práctica docente]

    Article
    View/Open
    item_2-s2.0-85078349282.pdf (2.167Kb)
    Date
    2019
    DOI
    10.1590/S1678-4634201945192146

    Metadata
    Show full item record
    Author
    Merellano-Navarro E.
    Almonacid-Fierro A.
    Oyarce M.F.M.
    Abstract
    The purpose of this article is to understand and interpret the relationship between the pedagogical practice deployed and the pedagogical knowledge of novice teachers4 during the period of Basic Teacher Training (BTT), knowledge that is then constructed and deployed in the classroom. To gather information, six focus groups were conducted as well as 11 in-depth interviews with teachers who graduated from the School of Education of the Universidad Autonoma de Chile, Talca. The outcome of data analysis based on Grounded Theory was the emergence of some relevant categories such as: meaning of reflective processes during the undergraduate education; teaching role that benefits the development of recreational skills, and a high appreciation of early practices during the formative process. Conclusion was that the reflection allows to rethink the professional deployment, and consequently the construction of the pedagogical knowledge. In addition, the early teaching practices become a stage that allows novice teachers to re-evaluate the educational processes, in order to design strategies for improvement. © 2019 Emerson de Pietri.
    Collections
    • Artículos científicos

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • Article

      Buenos docentes universitarios: ¿Qué dicen los estudiantes? [Good university teachers: What do students say about them?] (2020) 

      Merellano-Navarro E.; Almonacid-Fierro A.; Moreno-Doña A.; Castro-Jaque C. (Faculdade de Educacao da Universidade de Sao Paulo, 2016)
    • Article

      Teachers in dictatorship and democracy: Biographical perspective of teachers at the end of a professional career [Profesores en dictadura y democracia: Perspectiva biográfica de docentes en fin de carrera profesionals] (2020) 

      Orellana-Fernández R.; Merellano-Navarro E.; Berríos-Villarroel A.; Almonacid-Fierro A. (Revista Brasileira de Educacao, 2020)
    • Article

      Being a good university teacher: Perspective of program directors and teachers themselves [Buen o buena docente de universidad: Perspectiva del personal directivo de carrera y de los mismos grupos docentes] (2020) 

      Orellana-Fernández R.; Merellano-Navarro E.; Almonacid-Fierro A. (Universidad Nacional, 2018)
    LA UNIVERSIDAD
    • Aseguramiento de Calidad
    • Internacional
    • Vinculación con el Medio
    • Más Transparencia
    • Acreditación
    • Reglamentos e instructivos
    • Reclamos y Sugerencias
    FACULTADES
    • Administración y Negocios
    • Arquitectura y Construcción
    • Ciencias de la Salud
    • Ciencias Sociales y Humanidades
    • Derecho
    • Educación
    • Ingeniería
    INVESTIGACIÓN
    • Estructura
    • Comités de Ética
    • Institutos de Investigación
    • Centros de Investigación
    • Grupos de Investigación
    • Docentes Investigadores
    POSTGRADOS
    • Postgrados
    • Doctorados
    • Magíster
    • Especialidades
    • Escuela Internacional
    • Escuela Alta Dirección

    Browse

    All contentCollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister
    Academic Journals
    LA UNIVERSIDAD
    • Aseguramiento de Calidad
    • Internacional
    • Vinculación con el Medio
    • Más Transparencia
    • Acreditación
    • Reglamentos e instructivos
    • Reclamos y Sugerencias
    FACULTADES
    • Administración y Negocios
    • Arquitectura y Construcción
    • Ciencias de la Salud
    • Ciencias Sociales y Humanidades
    • Derecho
    • Educación
    • Ingeniería
    INVESTIGACIÓN
    • Estructura
    • Comités de Ética
    • Institutos de Investigación
    • Centros de Investigación
    • Grupos de Investigación
    • Docentes Investigadores
    POSTGRADOS
    • Postgrados
    • Doctorados
    • Magíster
    • Especialidades
    • Escuela Internacional
    • Escuela Alta Dirección