Universidad Autónoma de Chile
  • About
  • How to publish
  • Contact Us
    • Login

    Repositorio Académico

    Advanced search
    View Item 
    •   Home
    • Investigación y Desarrollo
    • Producción Científica
    • Artículos científicos
    • View Item
    •   Home
    • Investigación y Desarrollo
    • Producción Científica
    • Artículos científicos
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Identifying instructional mediation patterns related with progress made in reading comprehension in socio-cultural disadvantaged contexts [Identificación de patrones instruccionales de mediación relaciona-dos con progresos en comprensión lectora en contextos de desventaja so-ciocultural.]

    Article
    View/Open
    item_2-s2.0-85083701310.pdf (2.708Kb)
    Date
    2020
    DOI
    10.6018/analesps.346401

    Metadata
    Show full item record
    Author
    Mardones T.
    Navarro J.-J.
    Zamorano L.
    Abstract
    Identifying specific instructional factors related to advances ma-de in reading comprehension is essential for optimizing learning and for guiding interventions, especially in socio-cultural disadvantaged contexts or with learning difficulties. This study intends to identify efficient instructio-nal mediation patterns to explain progress made in comprehension. Eighty-two sessions-classes were systematically recorded, transcribed and analyzed, and the mediation patterns related to different reading processes were recorded. Mediation patterns were analyzed by coding and classifying contents with the Maxqdea-7 program. Nineteen categories were conside-red, which included 178 significant information units (mediation pat-terns/conducts). The sample was made up of 21 teachers and 821 students of years 3 to 8 of Basic Education in public Chilean schools from socially deprived contexts. Reading progress was measured by the standard CL-PT test, which was applied at the beginning and end of the academic year. The results identified specific significant mediation patterns of progress, espe-cially pattern M_17 (Mediation of using strategies for activating previous knowledge, and for integrating knowledge and experiences with new contents) which explained 26% of variance (r =. 55, p <. 01; adjusted R2 =. 26, F (1, 19) = 8.19, p =. 01). The educational implications of these results are discussed. © 2020: Editum. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia. Murcia (Spain).
    Collections
    • Artículos científicos

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • Article

      Assessment of syntactic awareness: Effects of plausibility in solving tasks and in its relation to sentence comprehension [Evaluación de la conciencia sintáctica: Efectos de la verosimilitud en la resolución detareas y en su relación con la comprensión de oraciones] (2020) 

      Navarro J.J.; Rodríguez I.L.R. (2014)
    • Article

      The student, the teacher, and the educational context in the representation of the teacher in training 2 [Estudiantes, docentes y contexto educativo en la representación del profesorado en formación1] (2020) 

      Sánchez-Sánchez G.I.; Jara-Amigo X.E. (Universidad Nacional, 2019)
    • info:eu-repo/semantics/article

      Participatory didactics: Higher education and its context (2020) 

      López Dawson, Carlos
    LA UNIVERSIDAD
    • Aseguramiento de Calidad
    • Internacional
    • Vinculación con el Medio
    • Más Transparencia
    • Acreditación
    • Reglamentos e instructivos
    • Reclamos y Sugerencias
    FACULTADES
    • Administración y Negocios
    • Arquitectura y Construcción
    • Ciencias de la Salud
    • Ciencias Sociales y Humanidades
    • Derecho
    • Educación
    • Ingeniería
    INVESTIGACIÓN
    • Estructura
    • Comités de Ética
    • Institutos de Investigación
    • Centros de Investigación
    • Grupos de Investigación
    • Docentes Investigadores
    POSTGRADOS
    • Postgrados
    • Doctorados
    • Magíster
    • Especialidades
    • Escuela Internacional
    • Escuela Alta Dirección

    Browse

    All contentCollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister
    Academic Journals
    LA UNIVERSIDAD
    • Aseguramiento de Calidad
    • Internacional
    • Vinculación con el Medio
    • Más Transparencia
    • Acreditación
    • Reglamentos e instructivos
    • Reclamos y Sugerencias
    FACULTADES
    • Administración y Negocios
    • Arquitectura y Construcción
    • Ciencias de la Salud
    • Ciencias Sociales y Humanidades
    • Derecho
    • Educación
    • Ingeniería
    INVESTIGACIÓN
    • Estructura
    • Comités de Ética
    • Institutos de Investigación
    • Centros de Investigación
    • Grupos de Investigación
    • Docentes Investigadores
    POSTGRADOS
    • Postgrados
    • Doctorados
    • Magíster
    • Especialidades
    • Escuela Internacional
    • Escuela Alta Dirección