Universidad Autónoma de Chile
  • Admisión
  • Universidad
  • Vinculación con el Medio
  • Investigación
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  • Investigación
  • Proyectos
  • Personas
  • Estadísticas
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Yкраї́нська
  • Log In
    New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Investigación y Desarrollo
  3. Publicaciones
  4. Capacidad predictiva de la influencia de la familia, el profesorado y los pares sobre el compromiso escolar afectivo, cognitivo y conductual en estudiantes de educación primaria y secundaria
 
  • Detalles
Options

Capacidad predictiva de la influencia de la familia, el profesorado y los pares sobre el compromiso escolar afectivo, cognitivo y conductual en estudiantes de educación primaria y secundaria

Revista
Revista de Psicodidáctica
ISSN
1136-1034
Fecha de emisión
2024
Autor(es)
Lara, Laura 
Facultad Ciencias Sociales y Humanidades 
Miranda-Zapata, Edgardo
de Toro Consuagra, Ximena 
Vicerrectoría de Investigación y Doctorados 
Saracostti Schwatzman, Mahia 
Universidad de Chile
DOI
10.1016/j.psicod.2024.500159
Resumen
School engagement has been proven to be a crucial factor in the development of a successful educational trajectory. It is a multidimensional concept encompassing affective, cognitive, and behavioral aspects, all of which are influenced by the social support students receive from the contexts in which they grow, with the most significant being family, teachers, and peers. The primary objective of this study is to analyze the impact of family, teacher, and peer support on students’ levels of affective, cognitive, and behavioral school engagement in the subsequent year while also examining variations between primary and secondary school students. This study involved 927 elementary and secondary school students who were assessed over two consecutive years. The results of the multigroup structural equation analysis revealed that family, teacher, and peer support levels had distinct predictive capabilities on different components of school engagement at both educational levels. Specifically, family support predicted levels of cognitive engagement, while peer support predicted levels of affective engagement. Furthermore, for elementary school students, teacher support emerged as a predictor of behavioral engagement, while for secondary students, it was identified as a predictor of cognitive and affective engagement. This study highlights how important family, teacher, and peer support are for shaping different aspects of school engagement. By understanding these distinct influences, educators and families can work together to create supportive environments that help students thrive academically and emotionally.
Temas
  • Affective

  • Behavioral

  • Cognitive

  • Contextual factors

  • Family

  • Peers

  • Primary education

  • School engagement

  • Secondary education

  • Teachers

Archivo(s)
Loading...
Thumbnail Image
Download
Name

the predictive influence of family.pdf

Size

58.77 KB

Format

Checksum
Contáctanos
  • Comunícate con nosotros

    Ir al formulario
  • Denuncias de convivencia, acoso laboral y sexual

    Ingresa aquí
Sedes y Campus
  • Providencia, Santiago
  • El Llano Subercaseaux, Santiago
  • Talca
  • Temuco
Universidad
  • Acreditación 2024
  • Vicerrectoría Académica
  • Vicerrectoría de Aseguramiento de la Calidad
  • Vicerrectoría de Investigación y Doctorados
  • Vicerrectoría de Vinculación con el Medio
  • Facultades
  • Dirección de Desarrollo y Postgrados
  • Dirección General de Vida Universitaria y Comunicaciones
Comunicaciones corporativas
  • Noticias
  • Eventos
  • Redes sociales
Información y servicios
  • Calendario Académico
  • Clínicas de Atención Psicológica
  • Clínicas Jurídicas y Sociales
  • Institutos de Investigación
  • Centros de Investigación
  • Políticas, Reglamentos y Protocolos
  • Pagos en línea
  • Verificación de Certificados
  • Términos Legales y Condiciones Generales
  • Convenios Recursos Públicos
  • TOP3-UNIV-JOVENES
  • 2DO-CITAS-INVESTIGACION
  • times-high-ed-caluga-web-nueva
  • UNIV-SALUD-PUBLICA
  • TOP10-SCIMAGO
  • CNA
  • AQAS
  • ANECA
  • ADSCRITA

©2024 | Universidad Autónoma de Chile