Tensions and Realities of University Teachers in the face of the Covid-19 Pandemic
Tensiones y realidades de los docentes universitarios frente a la pandemia Covid-19
Autor
Galvis López, Gladys
Vásquez, Andrea
Caviativa, Yaneth Patricia
Ospina, Paola Andrea
Chaves, Verónica Tatiana
Carreño, Lina María
Vera, Víctor Javier
Resumen
The contingency generated from the Covid-19 pandemic means that the working conditions of teachers are transformed with an increase in the hours worked, immobility of the workplace, resolution of administrative situations of the educational institution and support for students with Situations that require it, leads to a physical and mental overload on the part of university teachers. A phenomenological design study is developed in which 178 university teachers of the 2020-I cycle are included with a part-time employment contract (4 hours) in the morning-night hours and a full-time employment contract (8 hours); who are working from their homes in theoretical, practical and theoretical-practical methodology. It is found that teachers show impairment in their physical and mental load due to the Covid-19 pandemic contingency, relating the working day, work intensity, interpersonal relationships with respect to the different types of loads from habituality to the given special context Due to contingency, where physical-mental effort, stressful situations in work and non-work activities are factors attributed to the professional burnout of the teacher, the virtual modality has generated that teachers have changing physical and psychological behaviors. La contingencia generada a partir de la pandemia de Covid-19 hace que las condiciones laborales de los docentes se transformen con un aumento de las horas laboradas, inmovilidad en el lugar de trabajo, resolución de situaciones administrativas de la institución educativa y el apoyo a estudiantes con situaciones que así lo requieren, lleva a una sobrecarga física y mental por parte de los docentes universitarios. Se desarrolla un estudio de diseño fenomenológico en el que se incluyen 178 docentes universitarios del ciclo 2020-I con contrato laboral medio tiempo (4 horas) en horario de la mañana- noche y contrato laboral tiempo completo (8 horas); que se encuentran laborando desde sus casas en metodología teórica, práctica y teórico-práctica. Se encuentra que los docentes evidencian afectación en su carga física y mental debido a la contingencia por pandemia Covid-19, relacionando la jornada laboral, intensidad de trabajo, las relaciones interpersonales con respecto a los diferentes tipos de cargas desde la habitualidad al contexto especial dado por la contingencia, en donde el esfuerzo físico-mental, las situaciones de tipo estresantes en la actividad laboral y extra laboral son factores atribuidos al desgaste profesional del docente, la modalidad virtual ha generado que los docentes tengan conductas físicas y psicológicas cambiantes.
Colecciones
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.
-
Article
Calidad de vida de docentes de Chile y Colombia durante la pandemia de Covid-19 Quality of life of teachers from Chile and Colombia during the Covid-19 pandemic (2024)
Zambrano, Víctor Velandia; Rodríguez, Gustavo Andrés Cuevas; Soler, Noemi Salvador (Federacion Espanola de Docentes de Educacion Fisica, 2022)It is important to consider the educational process and the status of the teaching staff in order to create a suitable environment in the classroom.Although there are numerous evidences on quality of life in university ... -
Article
Buenos docentes universitarios: ¿Qué dicen los estudiantes? [Good university teachers: What do students say about them?] (2020)
Merellano-Navarro E.; Almonacid-Fierro A.; Moreno-Doña A.; Castro-Jaque C. (Faculdade de Educacao da Universidade de Sao Paulo, 2016) -
Book
Intervención social y educativa en tiempos de pandemia (2020)
Lizana Muñoz, Verónica; Posada Lecompte, Margarita; Quiroz Arriagada, Felipe; Gómez Gálvez, Nicolás; Silva Espinoza, Carla; Brito Rodríguez, Sonia; Basualto Porra, Lorena; Flores Rivas, Claudia; Lizana Ibaceta, Ruth; Gálvez Méndez, Victoria; ... (Universidad Autónoma de Chile, 2020-09-01)