Resilience and subjective well-being by gender and education level in adolescence
Resiliencia y bienestar subjetivo en función del sexo y del nivel educativo en la adolescencia
Autor
Ramos-Díaz, Estibaliz
Rodríguez-Fernández, Arantzazu
Fernández-Zabala, Arantza
Revuelta, Lorena
Axpe, Inge
Resumen
The aim of this study was to analyze the relationships between resilience and dimensions of subjective well-being (satisfaction with life, positive affect and negative affect). Participants were 1250 students of secondary education (M=13.72, SD=1.09) of whom 612 (49%) were male and 638 (50%) female. Three assessment instruments were administered: the Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC) of Connor & Davidson (2003), the Satisfaction with Life Scale (Diener, Emmon, Larsen, & Grifin, 1995) and the AffectBalance Scale (Bradburn, 1969). The results indicated that resilient adolescents showed significantly higher scores in satisfaction with life and positive affect, and lower scores in negative affect. This pattern of results was the same for the total sample and for sex and educative level groups. El objetivo del presente estudio fue analizar las relaciones entre la resiliencia y las dimensiones del bienestar subjetivo (satisfacción con la vida, afecto positivo y afecto negativo). Participaron 1250 estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria (M=13.72, DT=1.09), de los cuales 612 (49%) eran chicos y 638 (51%) chicas. Se administraron los siguientes instrumentos de evaluación: la Escala Connor-Davidson de Resiliencia (CD-RISC) de Connor y Davidson (2003), la Escala de Satisfacción con la Vida (SWLS) de Diener, Emmons, Larsen y Griffin (1985) y la Escala de Balance Afectivo de Bradburn (1969). Los resultados indican que los adolescentes resilientes presentan puntuaciones significativamente más altas que sus iguales no resilientes en satisfacción con la vida y afecto positivo, así como puntuaciones más bajas en afecto negativo. Este patrón de resultados es el mismo tanto para la muestra total como para las muestras en función del sexo y el nivel educativo.
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.
-
Article
Emergency care for women irregular migrants who arrive in spain by small boat: A qualitative study (2020)
López-Domene E.; Granero-Molina J.; Fernández-Sola C.; Hernández-Padilla J.M.; López-Rodríguez M.M.; Fernández-Medina I.M.; Guerra-Martín M.D.; Jiménez-Lasserrrotte M.M. (MDPI AG, 2019) -
Article
Emotional Intelligence and Perceived Health Related to Expressed Compassion Fatigue: A Study in Health Sector at Regional Level (2022)
Ruiz-Fernández, María Dolores; Lirola, María Jesús; Ramos-Pichardo, Juan Diego; Ortíz-Amo, Rocío; Ibañez Masero, Olivia; Rodríguez Gómez, Susana; Ortega-Galán, Ángela María (Frontiers Media S.A., 2021-11-30)Background: The work of health professionals often involves physical as well as psychological strain. They constantly deal with traumatic situations of pain and suffering, which destabilize the sense of well-being. Compassion ... -
Article
Exploring Subjective Well-Being and School Sense of Community among High School Students through Photovoice (2020)
Oyarzún-Gómez D.; Loaiza de la Pava J. (Springer, 2020)