Nosology and classification of psychological disorders
Nosología y clasificación de los trastornos psicológicos
Autor
Martos Martínez, África
Molero Jurado, Mª del Mar
Cardila Fernández, Fernando
Barragán Martín, Ana Belén
Pérez-Fuentes, Mª del Carmen
Gázquez Linares, José Jesús
Roales-Nieto, Jesús Gil
Resumen
The Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) and the International Classification of Diseases (ICD) are descriptive classifications of abnormal behavior, necessary in psychology and psychiatry as useful guides for clinical practice. The use of one manual or the other could lead to quite different results. What in one manual is considered a disorder may not be in the other. Furthermore, the definitions and criteria they are based on may be different. The purpose of this systematic review was to find out the current preference of these two nosologies for selection of one or another for diagnosis of mental disorders by means of the analysis of the classification used in articles published in recent years. To do this, a systematic review was done in the Dialnet, Psicodoc and PsicINFO databases. The results show the dominance of the DSM over the CIE for diagnosis. In the distribution by country, the majority selection of the DSM is observed in Latin American countries and Spain. And with regard to the edition of the nosology most used, the fourth edition of the DSM stands out over the rest of editions, whether of the DSM or CIE. This confirms what has already been established in previous studies where the Spanish preference was marked by the APA nosology. El Manual Diagnóstico de los Trastornos Mentales (DSM) y la Clasificación Internacional de Enfermedades (CIE) son clasificaciones descriptivas de la conducta anormal, necesarias tanto en psicología como en psiquiatría por ser una guía útil en la práctica clínica. El uso de uno u otro manual, puede derivar en resultados muy distintos. Lo que en un manual es considerado un trastorno, en el otro puede no serlo. Además, las definiciones de estos, así como los criterios en los que se basan, pueden ser diferentes. El objetivo de la presente revisión sistemática es conocer la situación de preferencia actual de ambas nosologías en relación a la selección de una u otra para el diagnóstico de los trastornos mentales, a través del análisis de la clasificación utilizada en los artículos publicados en los últimos años. Para ello se realizó una revisión sistemática en las bases de datos Dialnet, Psicodoc y PsicINFO. Los resultados muestran la dominancia en el diagnóstico del DSM sobre la CIE. En cuanto a la distribución por países, se observa una selección mayoritaria del DSM en los países Iberoamericanos y España. Y en lo referido a la edición de la nosología más usada, destaca la cuarta edición del DSM sobre el resto de ediciones, tanto del DSM como de la CIE. Así, se confirma lo establecido en estudios anteriores donde, la preferencia española se ve marcada por la nosología de la APA.
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.
-
Book
Guía práctica de orientación a la investigación. Cómo hacer un trabajo fin de máster (2020)
Pérez-Fuentes, María del Carmen; Molero Jurado, María del Mar; Gázquez Linares, José Jesús; Mercader Rubio, Isabel; Cardila Fernández, Fernando; Martos Martínez, África; Barragán Martín, Ana Belén; Archilla Castillo, María Isabel; García Gálvez, Carmen (Universidad Autónoma de Chile, 2020-07-30) -
Article
Adaptation to change questionnaire for nurses: Validation and new needs in the context of COVID-19 (2022)
Barragán-Martín, Ana Belén; Molero-Jurado, María Del Mar; Pérez-Fuentes, María Del Carmen; Santillán García, Azucena; Jiménez-Rodríguez, Diana; Fernández Martínez, Elena; Herrera-Peco, Iván; Martos Martínez, África; Valenzuela, Raquel Franco; Mateo-Rodríguez, Inmaculada Méndez; ... (MDPI, 2021-12)Background: The worldwide pandemic caused by the SARS-CoV-2 coronavirus has chal-lenged healthcare systems and the professionals who work in them. This challenge involves strong changes to which nurses have had to quickly ... -
Article
Self-efficacy, positive future outlook and school burnout in Spanish adolescents (2021)
Martínez, África Martos; Molero Jurado, María Del Mar; Pérez-Fuentes, María Del Carmen; Barragán Martín, Ana Belén; Simón Márquez, María Del Mar; Tortosa Martínez, Begoña María; Sisto, Maria; Gázquez Linares, José Jesús (MDPI AG, 2021-04-02)Background: Environmental and personal circumstances during adolescence cause changes affecting students, their wellbeing, performance, self-efficacy, motivation, and aspirations for the future. The objective of this study ...