Multi-criteria Identification of Gifted Children in a Spanish Sample
Identificación multi-criterio de sujetos de altas capacidades en una muestra española
Autor
Manzano, Ainhoa
Sánchez de Miguel, Manuel
Arranz, Enrique
Resumen
The objective of this study was to carry out a multi-criterion identification of gifted subjects in a representative sample of 530 ten-year-old school children. Using the cognitive maturity criterion, 8.4 % of subjects were detected; using the creativity criterion, 12 % of subjects were detected; using the cognitive maturity and creative criteria, 1.1 % of subjects were detected and using the cognitive maturity, creativity and motivation criteria, 2.8 % of subjects were detected. The prevalence of gifted children detected in this study confirms those described by other researchers. The results obtained support the use of flexible detection criteria, based on different theoretical focus, in order to design a wide range of educational interventions adapted to the diversity of high cognitive abilities. El objetivo de este trabajo fue llevar a cabo una identificación multi criterio de sujetos de altas capacidades en una muestra representativa de 530 escolares de 10 años de edad. Según el criterio de madurez cognitiva se detectó un 8.4 % de sujetos; usando el criterio de creatividad se detectaron un 12 % de sujetos; utilizando el criterio de madurez cognitiva y creatividad se detectó un 1.1 % de sujetos y utilizando el criterio madurez cognitiva, creatividad y motivación se detectó un 2.8 % de sujetos. Los datos de prevalencia hallados en este estudio confirman los obtenidos por otros investigadores en otras poblaciones. Los resultados apoyan la utilidad de usar diferentes criterios de identificación con el objetivo de diseñar intervenciones educativas específicas adaptadas a la heterogeneidad de las altas capacidades.
Colecciones
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.
-
Article
Reference Values of Spatial and Temporal Gait Parameters in a Contemporary Sample of Spanish Preschool Children: A Cross-Sectional Study (2024)
Latorre-Román, Pedro Ángel; Párraga-Montilla, Juan Antonio; Robles-Fuentes, Alejandro; Roche-Seruendo, Luis Enrique; Lucena-Zurita, Manuel; Muñoz-Jiménez, Marcos; Manjón-Pozas, Daniel; Salas-Sánchez, Jesús; da Conceição, Filipe Almeida; Consuegra González, Pedro José (Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI), 2022)The aim of this study was to analyze the influence of age and sex on kinematic gait parameters in preschool children, and derive reference values for this population. A total of 383 preschool children (age 3–5 years; 207 ... -
Article
Prevalence of probable Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder symptoms: Result from a Spanish sample of children (2020)
Cerrillo-Urbina A.J.; García-Hermoso A.; Martínez-Vizcaíno V.; Pardo-Guijarro M.J.; Ruiz-Hermosa A.; Sánchez-López M. (BioMed Central Ltd., 2018) -
info:eu-repo/semantics/article
Preterm birth and cognitive ability: a longitudinal study up to the age of 11 years in a Spanish population (2018)
García-Martínez, María de la Paz; Pérez-López, Julio; Sánchez-Caravaca, Juan; Montealegre-Ramón, María del Pilar