Parents facing school violence problem.
Los padres frente al fenómeno de la violencia escolar
Autor
Pérez, Mª del Carmen
Yuste, Nazario
Lucas, Francisca
Fajardo, Mª Isabel
Resumen
It is important to emphasize the role that parents play in their children development process together with their involvement in the emerging antisocial behaviors. That is the reason why parents have been considered, in all researches, as one of the involved agents in school violence, together with teachers and students themselves. From this fact, we can gather that it will be significant to know parents’ opinion on the different questions related to school violence. For this purpose, this research analyses parents’ opinion regarding questions related to school violence such as: the origin, the current situation, the role performed by their own children (aggressors, victims or observers) and the people needed to get involved to eliminate this type of behaviors. In order to make this research, we have used the “Predicting factors of school violence Questionnaire for parents” in a sample of 414 fathers/mothers/guardians between 23 and 60 years old; an average age of 41,8 years (DT=5,9). The results show that the majority of parents point out that school violence has risen regarding when they were children. Parents also add that school violence is rising year after year highlighting the social context of the individual as main field which influences in its etiology and considering as necessary the joined intervention of parents and teachers. Parents consider their intervention as more important than teacher’s intervention or parents and teachers joined intervention.Keyword: School violence, parents, origin, intervention, prevalence. Es importante hacer hincapié en el papel que los padres poseen en el proceso de desarrollo de sus hijos así como su implicación en la emergencia de conductas antisociales. De ahí que sean considerados, en todos los estudios como uno de los agentes implicados en la violencia escolar, junto con los docentes y los propios alumnos. De ello, se desprende que también será significativo conocer su opinión a cerca de diferentes cuestiones relacionadas con ella. Es por ello, que el presente estudio analiza su opinión acerca de cuestiones relacionadas con la violencia escolar como son: el origen, la situación actual, el papel que desempeñan sus propios hijos (agresores, víctimas u observadores), y quién consideran es necesario que intervenga para eliminar este tipo de conductas. Para ello, se ha utilizado el Cuestionario de factores predictores de la violencia escolar para padres a una muestra total de 414 padres/madres/tutores con una edad comprendida entre los 23 y 60 años, y una media de edad de 41,8 (DT=5,9). Los resultados nos muestran como la mayoría de los padres indica que la violencia escolar ha aumentado respecto a cuando ellos eran niños, añadiendo además que sigue aumentando año tras año, señalando como principal ámbito que influye en su etiología el contexto social del sujeto, y considerando necesaria la intervención conjunta entre los padres y los docentes, siendo más importante según ellos su propia intervención que la de los docentes en solitario, o la de ambos conjuntamente.Palabras clave: Violencia escolar, padres, origen, intervención, prevalencia.
Colecciones
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.
-
info:eu-repo/semantics/article
Parents’ opinion on family matters as possible cause of school violence (2008)
Yuste, Nazario; Pérez, Mª del Carmen -
Article
The complex nature of school violence: attitudes toward aggression, empathy and involvement profiles in violence (2021)
Martínez, África Martos; Molero-Jurado, María Del Mar; Pérez-Fuentes, María del Carmen; Simón Márquez, María Del Mar; Barragán Martín, Ana Belén; Gázquez Linares, José Jesús (Dove Medical Press Ltd, 2021)Background: Aggressive behavior in adolescents has become a concern in education, where adapting to and going through high school may generate important behavior problems in adolescents. Purpose: Analyze the relationships ... -
info:eu-repo/semantics/article
Social climate, pro-social behaviour and school violence as predictors of school inadaptation in Primary School (2010)
Carrasco, Cira; Trianes, Mª Victoria