Occupational stress in secondary school teachers: examining the role of students’ disruptive behaviour and/or attitudes and the perceived difficulty in conflict management
Estrés laboral en profesores de enseñanza secundaria: examinando el papel de las conductas y/o actitudes problemáticas de los alumnos y la dificultad percibida en el manejo de conflictos.
Autor
Santiago, María J.
Otero-López, José M.
Castro, Cristina
Villardefrancos, Estíbaliz
Resumen
This study examines not only the role of students’ disruptive behaviour and/or attitudes but also the difficulties perceived by teachers in managing conflicts as a function of the different sociodemographic and occupational variables (gender, age, professional experience, teaching cycle). The results obtained from a sample consisting in 1386 ESO teachers allow us to conclude that both types of stressors validly discriminate as a function of sociodemographic and occupational variables. Specifically, the stress associated to students’ disruptive behaviour and to the difficulties faced by teachers in managing conflict has a greater incidence on female teachers, on second cycle teachers and on intermediate stages in the profession. If these findings are corroborated by further research, it would be important to design prevention and/or intervention programmes that are sensitive to these risk factors.Key words: Stress, teachers, students’ disruptive behaviour, conflict management. En este trabajo se examina, en función de distintas variables sociodemográficas y ocupacionales (sexo, edad, experiencia profesional, ciclo de docencia), no sólo el papel de las conductas y/o actitudes problemáticas de los alumnos, sino también las dificultades percibidas por los profesores en el manejo de conflictos. Los resultados obtenidos, a partir de una muestra de 1.386 docentes de ESO, permiten concluir que ambos tipos de estresores diferencian válidamente en función de las variables sociodemográficas y ocupacionales. Concretamente, el estrés asociado a los problemas de comportamiento de los alumnos y a las dificultades del docente en el manejo de conflictos, incide en mayor medida en las profesoras, en los docentes de segundo ciclo y en aquellas etapas intermedias de la profesión. En definitiva, si estos hallazgos se ratifican en futuras investigaciones, se trataría de diseñar programas preventivos y/o de intervención que sean sensibles a estos factores de riesgo.Palabras clave: Estrés, profesores, conductas problema alumnos, manejo conflictos.
Colecciones
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.
-
info:eu-repo/semantics/article
Job dissatisfaction and burnout in secondary school teachers: student’s disruptive behaviour and conflict management examined (2009)
Otero-López, José M.; Castro, Cristina; Villardefrancos, Estíbaliz; Santiago, María J. -
Article
Learners' and teachers' beliefs regarding the learning difficulty of complex grammar structures in students of an english language teaching undergraduate programme [Percepciones de alumnos y profesores acerca de la dificultad de aprendizaje de estructuras gramaticales complejas en estudiantes de pedagogía en inglés] (2020)
Orrego R.; Singer N.; Úbeda R.; Yáñez S. (Universidad Catolica Silva Henriquez, 2017) -
info:eu-repo/semantics/article
Psychometric properties of the Academic Situations Specific Perceived Self-efficacy Scale in a Spanish students sample of Compulsory Secondary Education (2010)
García-Fernández, José M.; Inglés, Cándido J.; Torregrosa, María S.; Ruiz-Esteban, Cecilia; Díaz-Herrero, Ángela; Pérez-Fernández, Elena; Martínez-Monteagudo, María C.