E-self-assessment and e-feedback questionnaires: an application in Moodle
Cuestionarios de e-autoevaluación y e-feedback: una aplicación en Moodle
Autor
Saiz Manzanares, María Consuelo
Queiruga Dios, Miguel Ángel
Marticorena Sánchez, Raúl
Escolar Llamazares, Maria del Camino
Arnaiz González, Álvar
Resumen
In Learning Management Systems (LMS), the learning resources that students value most highly are selfassessment questionnaires (quizzes) that include automatic feedback to their responses in real-time. These systems can facilitate the development of conceptual and procedural competences. Our study therefore sets out to establish whether this tool and the frequency with which it is used will increase student learning outcomes and student satisfaction with the teaching process. A longitudinal study is conducted with a sample of 179 Health Science students on the Moodle Platform v.3.1. Both quantitative and qualitative techniques are applied to the analysis of the data. The results indicated that when the self-assessment questions were incorporated in instructional videos, the learners not only obtained better results but also increased their level of satisfaction with the degree course. In addition, students in both (the experimental and the control) groups considered that the use of videos incorporated in the LMS facilitated their conceptual understanding and respected their pace of learning. In summary, students valued the inclusion of automatic feedback (both within videos and self-assessment questionnaires) in real time as a good technique for the personalization of learning. En los entornos Learning Management System (LMS), uno de los recursos de aprendizaje mejor valorados por los estudiantes es la utilización de cuestionarios de autoevaluación (quizzes) en los que se incluyen procesos automáticos de feedback a las respuestas en tiempo real. El uso de estos sistemas facilita el desarrollo de competencias conceptuales y procedimentales. Los objetivos de este estudio fueron conocer si esta herramienta y si su frecuencia de uso incrementaban los resultados de aprendizaje y la satisfacción del estudiante con el proceso de enseñanza. Para ello se realizó un estudio longitudinal a lo largo de dos cursos académicos. Se trabajó con una muestra de 179 estudiantes de Ciencias de la Salud en la Plataforma Moodle v.3.1. En el análisis de los datos se aplicaron técnicas cuantitativas y cualitativas. Los resultados indican que cuando las preguntas de autoevaluación se insertan dentro de videos instruccionales, los aprendices obtienen mejores resultados y experimentan un mayor grado de satisfacción. Además, los estudiantes de ambos grupos (experimental y control) consideraron que la inserción de videos en el LMS facilitó su comprensión conceptual y respetó su ritmo de aprendizaje. La inclusión del feedback automático, en tiempo real (tanto dentro de los videos como en los cuestionarios de autoevaluación) fue valorada como una buena técnica de personalización del aprendizaje.
Colecciones
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.
-
Article
Application of EQ-5D-5L questionnaire in patients suffering from urinary incontinence [Aplicación del cuestionario EQ-5D-5L en pacientes que padecen incontinencia urinaria] (2020)
Garcia-Gordillo M.A.; Collado-Mateo D.; Olivares P.R.; Adsuar J.C. (Elsevier Ltd, 2016) -
Article
Health-related quality of life norm data of the peruvian adolescents: Results using the eq-5d-y (2021)
Palacios-Cartagena, Roxana Paola; Adsuar, Jose C.; Hernández-Mocholí, Miguel Ángel; Carlos-Vivas, Jorge; Barrios-Fernandez, Sabina; García-Gordillo, Miguel Ángel; Mendoza-Muñoz, María (MDPI AG, 2021-08-02)(1) Introduction: There is a growing interest in health-related quality of life (HRQOL) in adolescent population. The EQ-5D-Y is a generic HRQOL instrument that allows adolescents to understand the health status of different ... -
Book
Necesidades Emergentes en Chile: Avances en investigación y propuestas de intervención para la promoción del envejecimiento activo desde la psicología (2020)
Cisternas Sandoval, Nicolás; Plaza, Victoria; Gómez Urrutia, Verónica; Arellano Faúndez, Oriana; Cisternas Sandoval, Nicolás; Sarabia Toloza, Lucio; Bruna, Braulio; Ramos, Miguel; Ledezma, Andrés; Estévez, Angeles F.; ... (Universidad Autónoma de Chile, 2018-04-30)